Värtsilän kirkon kunnostusta

Kuvat: Alpo Rummukainen
Teksti: Erkki Lintunen

Oiva Tikka talkoissa1

Pieni ihminen. Edessään suuri työmaa

Oiva Tikka talkoissa2

Oiva Tikka poistamassa vanhaa maalia

Oiva Tikka ja muutamat talkoolaiset uurastavat parhaillaan kirkkomme kunnostamiseksi. Olen aivan häkeltynyt innostuksesta, mikä saa aikaan tulosta. Kotiseutyhdistys rahoittaa töitä. Seurakunta on ryhtynyt toimeen. Kirkkohallituksen yliarkkitehti ja Museoviraston amanuenssi ovat käyneet tutustumassa kirkon kuntoon ja antaneet ohjeita toimenpiteiksi. Niin olen ymmärtänyt. MUTTA seurakunta tarvitsee tukea, jotta kirkkomme ulkomaalaus voidaan toteuttaa. Kirkkohallituksen mahdollinen avustus ei kata kustannuksia. Siis maalataan Värtsilän kirkko ikäänkuin ”kolmiyhteisesti”: seurakunta – kotiseutuyhdistys talkoolaisineen – kirkkohallitus.

Värtsilän lahjoituskirkko jatkaa olemassaoloaan! Ole mukana! Oivalle kumppaneita!

Teksti on kopioitu kommentista “Värtsilän kirkossa näkyy paikallisten ihmisten kädentaito”

 

Alpoaatos

Share

21 comments for “Värtsilän kirkon kunnostusta

  1. Käydessäni tuolla yhdenmiehen talkoissa juhannuksen seutuun niin Oiva kehui, että hän saa jopa palkkaakin 7 päivältä viikossa. Tarkoitti eläkettä. Voimia vain Oivalle!
    Alpo

  2. Olkapäät alkavat kuntoutua. Sitten Oivalle avuksi – eläkeläisen palkalla.

  3. Missä telineet, kaiteet, turvavaljaat ym turvavälineet? Onko talkoolaiset vakuutettu? Kuvan perusteella sanoisin että talkoilla tuota kirkon maalausta ei voi tehdä. Tai voi mutta kalliiksi se tulee jos noudatetaan määräyksiä.

  4. Näyttää todella vaaralliselta, ostakaa nyt edes turvavaljaat.

  5. Entisenä työsuojeluasiamiehenä ihmettelen kirkon maalauksen
    työsuojelua. Kuka vastaa tämän työkohteen tuvallisuudesta.
    On kovin vaarallisen näköistä, ihminen ilman minkäänlaisia turvavaljaita
    ja suojakaidetta katolla.

  6. Alkukesästä Kotikarjala-lehti uutisoi kuvien kera kirkon talkoista. Niissä kuvissa talkoolaiset olivat telineillä aitausten takana, Nyt näkyy yksinäinen uurastaja toimivan toisin. Kyllä soisin, että talkoolaisille hankittaisiin turvavaljaat ja muut tarvittavat (pakollisetkin?) turvavälineet.

  7. Kun silmäilin tätä juttua hieman ennen puoliyötä, niin arvasin jo että Alpon rohkeiden kuvakulmien myötä sanomista tulee! Tohmajärven seurakunnan kiinteistöjenkorjaustyöryhmän jäsenenä voin kuitenkin kertoa, että ohjeet ja määräykset ovat talkoolaisten tiedossa eikä tässäkään tapauksessa ole käsittääkseni kysymys mistään uhmakkuudesta, vaan työn mahdollisimman helposta sujuvuudesta. Matalalla oleva loivaan kulmaan rakennettu katto on tukeva ja turvallinen paikka seisoa ja rapsutella maalit niin korkealta kuin kohtuudella yltää; tellinkejä ja valjaita voi sekä täytyy kyllä viritellä sitten kun mennään korkeammalle. Itse toimisin aivan samalla tavalla.
    Kukaan ei pysty eikä kenenkään tarvitse koko ajan kytätä aikuista ihmistä ja mikäli sallitaan kertoa pieni kevennys , niin kuvan työmies Oiva on tietämäni mukaan tähänastisessa pitkässä elämässään selvinnyt kyllä huomattavasti pahemmistakin paikoista!
    Tahdon ymmärtää, että te edelliset kommentaattorit ette välttämättä tarkoita mitään negatiivista mutta älkää missään tapauksessa olko sammuttamassa tätäkin vähäistä näkyä ja innostusta kotiseurakunnan ja -kirkon asiaan. Menkää mieluummin Oivalle kaveriksi ja miettikää vaikka yhdessä toimivat ratkaisut myös näihin työturvallisuuskuvioihin!

  8. Kyllä meillä aikoinaan talkoilla tarkoitetiin että koko kylä tai naapurusto niihin osallistui. Oli perunannostotalkoot, heinänkorjuutalkoot ja puintitalkoot. Kyllä tässä kirkon talkoissakin on mukana useita henkilöitä ja toimijoita , kukin omalla osallaan. Näinä niukkoina aikoina on kunnioitettavaa että te eläkeläiset muilta harrastuksiltanne ehditte vielä
    kirkkoakin kunnostamaan, tässähän Oiva on oiva esimerkki- eikös niin?

  9. Varmaan kommentoijatkin huomasivat Värtsilä-päivien juhla Jumalanpalveluksen tullessaan kuinka hienolta kirkon pääty näyttikin, kun pahimmat hilseet olivat seinästä hävinneet ja uusi maali peitti pintaa. Tuon parempaa rakennustelinettä ei olekaan kuin tasainen katto. jos tuohon olisi kyhätty jonkinlaisia telineitä niin niistä olisi ollut enempi haittaa. Tuskin yhden miehen talkooporukka saa minkäänlaista telinettä kasatuksi.

  10. Kuvista näkyy ettei mitään putoamissuojausta ole käytössä tai ei ainakaan käytetä! Vastuu on työnantajalla että suojalaitteet on työmaalla ja käytettävissä oli työntekijä mitä mieltä tahansa niiden tarpeellisuudesta.
    Kotipihallaan jokainen saa touhuta miten haluaa jos emäntä antaa luvan.

  11. Pohojanmaalla talkoita kutsutaan köykäksi.

  12. Olen antanut tänään määräyksen töiden keskeyttämisestä Värtsilän kirkolla mm:ssa työturvallisuuden selvittämiseksi.
    Mikko Lappalainen
    Khra
    Tohmajärven evl srk

  13. Mikko Lappalaiselle: Mitkä ovat ne muut syyt ?????

  14. Asiaa selvitettyäni tarkemmin sain tietooni, että Oiva Tikka kumppaneineen on saattanut loppuun hänen kanssaan sovitut työt. Lämmin kiitos kaikille talkoolaisille ja erityisesti talkoolaisten nokkamiehelle, Oiva Tikalle!
    Ulkorakennuksen seinien ja osittain kirkon seinienkin maalaaminen Virtasen tehtaan uudella talomaalilla on kokeilu, jossa tutkitaan uudenlaisen seinämaalin pysyvyyttä vanhan pinnan päälle. Talkoolaiset ovat myös korjanneet rappusia ja räystäslautoja. Myös srk-kodin ja kirkkosalin välistä lämpöeristystä parannetaan.
    Syksyllä jatkuu suunnittelutyö. Kirkon ympäriltä tulisi vähentää puita ja koko kirkon ympäryksen sadevesijärjestelmä tulisi uusia ja pihan kaltevuutta muuttaa. Eli työtä riittää sekä ammattilaisille että talkoolaisille. On edelleen syytä jatkaa varojen keräämistä Värtsilän kirkon kunnostamiseksi!
    Mikko L, khra

  15. Saisikohan selvitystä, miten on jatkunut syksyllä 2016 suunnittelutyö Värtsilän kirkon kunnostamiseksi? Tämä kiinnostaa muitakin talkoolaisia kuin nokkamies Oiva Tikkaa. Onko ja miten on oltu yhteydessä Kirkkohallitukseen, paitsi että sieltä on paikan päällä käynyt arkkitehti yhdessä museoviraston intendentin kanssa.

    Puita on kaadettu kirkon ympäriltä, mikä yhä parantaa 90-luvulla tehdyn harvennuksen tarkoitusta. Kirkon seinien pimeällä valaiseminenkin saa nyt yhä enemmän perustelua Värtsilän seurakunnan aikanaan tekemälle päätökselle, mitä Tohmajärven seurakunta on nyt muuttanut. Nykyisen kirkkoneuvoston (!) päätöstä perustellaan yhdenmukaisuusperiaatteella. Tarkoittaa sitä, että kun ei muualla niiin ei Värtsilässäkään. Eikö erilaisuus voisi olla rikkautta myös köyhässä seurakunnassa?

    Sovelletaanko yhdenvertaisuusperiaatetta myös talkootyöhön? Kyselen tätä Kotiseutyhdistyksen (vielä toistaiseksi) puheenjohtajana ja (vielä toistaiseksi) Tohmajärven seurakunnan jäsenenä. Ehkä myös niiden eri puolila maata asuvien, jotka ovat kartuttaneet Värtsilän kirkon korjausta varten avattua tiliä. Lahjoitusten kirkolla näyttää olevan jatkuvuutta. Vai painetaanko tälle jarrua?

    Talkootyön ja sen turvallisuuden välistä suhdetta olisi tarkennettava. Vastuu tarkoittaa sekä seurakuntaa että sitä auttavia vapaaehtoisia. Tulevaisuudessa seurakunnat tarvitsevat yhä enemmän vapaaehtoisten työ- ja toimintapanosta – niin sanoman eteenpäin viemisessä – kuin kiinteistöjenkin hoidossa ja korjaustarpeiden toteuttamisessa. On aika antaa arvostusta muullekin maallikkotoiminnalle kuin maallikkosaarnaamiselle.

    Ei sammuteta valoja kirkon pihasta – eikä talkoolaisten päästä – liian helpoin perusteluin tai ihan haetuin.

    Lukijoille selvennän aktiivisuuteni oikeutta. En kirjoittele entisenä kirkkoherrana, vaan seurakuntalaisena, jolla on aikamoinen kokemus seurakuntien ja hiippakuntien, jopa koko kirkon hallinnosta. Minua on yritetty vaientaa sanomalla, että olen eläkkeellä. Haloo, mikä on eläkeläisten asema seurakunnan toiminnassa? Myös hallinnon tekemien päätösten edessä? Mitä voivat ja saavat tehdä eläkeläiset seurakunnassaan. Mitä eivät saa?

  16. Eläkeläiset saavat nauttia muiden muassa eläkettä 7 päivänä viikossa, kun taas sitävastoin töissä käyvät vain viitenä päivänä. Että on niitä etuja sillä saralla:-)

  17. Jatkoa tiedoksi: Jos valot Värtsilän kirkon pihaan ja Leminrinteen hautausmaalle eivät syty uudelleen, niin Erkki Lintusen nimi “sammuu” Tohmajärven ev.lut. seurakunnan yllä pitämästä rekisteristä ja siirtyy reformaation juhlavuoden aikana toiseen ev. lut. seurakuntaan. Tässä toteutuu yhdenvertaisuuden periaate sillä lailla, että jokaisella on oikeus kuulua kirkkoon ja siihen seurakuntaan, jossa on vakituinen asuinpaikka. Yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan mikään ylempi taho ei voi päättää tässä asiassa valinnanvapaudesta. Se voi kylläkin antaa aiheen henkilökohtaiseen päätöksentekoon.

  18. Kirkko on kaunis ja hautausmaakin. Mutta voi siellä ihailla päiväsaikaan.
    Aika paljon on valaisemattomia , hienoja historiallisia paikkoja Suomessa. Mutta ei lopu kommentit värtsistä kun tämäkin juttu nostetaan taas pintaan.
    Jos päätös säästöistä tehdään demokraattisesti , niin se vain silloin on niin. Ei silloin auta uhkailut ja kiristykset.
    Mutta kevättä rintaan kaikille.

  19. Ystävälleni Pappi Erkille,Koeta kestää vielä hetkinen,eiole kauan kun Rooman kirkko ottaa ohjat Luterilaisesta kirkosta,silloin loppuu taistelu siitä mitä saa tehdä,ja mitä ei .Yhteen meno on jo hyvällä vauhdilla menossa, Jumalan palveluksesta on tullut Messu,Liturkioiden nimet on vaihdettu latinalaisten kaavojen mukaan.Kuntelin muutama vuosi sitten keskustelua radiosta,siinä katollinen kardinaali, juutalainen rabbi ja englannin kirkon piispa keskustelivat kirkon tulevaisuudesta. Kysymys oli, mitä tapahtuu niille papeille, jotka liittyvä rooman kirkkoon? Vataus oli ,jos heidät voidaan uudelleen kouluttaa he saavat jäädä.Mutta vain poikamiehet kelpaa näiden neitseiden sekaan,jotka ei saa avioitua.Täällä on parhaillaan kaksituhatta neisyt pappia syytettynä lastenraiskaamisesta..Entäs nais papit, rooma ei tunne nais pappeutta.Kirkot ovat jo liittyneet tähä Ekumeeniseen kirkkoon,on vain ajan kysymys kun tekin pääsettä Äiti kirkon helmaan takaisin.Tulevaisuus on ihana, silloin ei enää tarvitse seurakuntalaiset lukea raamattua ,se ei ole toivottavaa.

  20. Reino, olen täysin eri mieltä kanssasi siinä, mitä tulee ekumeniaan eli pyrkimykseen, että kaikki kristityt voisivat hyväksyä toisensa ERILAISINA ilman oppikiistoja. Raamatun lukeminen näkyy koko historian ajan olevan erilaisten käsitysten lähde. Niin on oleva myös aina. Teologia yrittää mennä alkulähteille ja siten edes vähän avittaa eri käsitysten välillä olevan sovinnon aikaan saamista. Se mikä meitä todella – VOISI – yhdistää, on ehtoollisen sakramentti. Mutta juuri siinä meitä erottaa – VALTAPOLITIIKKA – opit kirkon pappisvirasta.

    Me elämme reformaation 500-vuotisjuhlavuotta. Roomalaiskatolinen kirkko paavin johdolla on hyväksymässä Lutherin näkemyksiä. Suunta on näin päin eikä päinvastoin. Minun mielestäni eri kirkot voivat jatkaa elämäänsä itsenäisinä, mutta hyväksyen toisensa ja erilaiset käytännöt. YHTEYTTÄ korostava oppi on tavoite, ei oppi erilaisuuksista. – Kyllä ne 12 apostoliakin olivat erilaisia. Miksi emme mekin heidän jälkeläisensä.

    Minua tympii riitely ja oikeassa olemisen kiihko. Evankeliumin ytimestä kasvaa aivan toisenlainen tahto pyrkiä yhteyteen, vaikka opillisesti emme olisikaan yksimielisiä. On hyvä muistaa, ettei Luther eronnut katolisesta kirkosta, vaan katolinen kirkko erotti Lutherin julistamalla hänet kirkonkiroukseen, pannaan. Viime vuonna Ruotsissa pidetyssä kokouksessa katoliset ja luterilaiset kertoivat katuvansa erimielisyyttä ja pyrkivänsä yhteyteen Kristuksen kautta. Tämä antaa esimerkiksi minulle mielenrauhaa, etten kadu papin virkaan hakeutumistani.

    On hyvä TIETÄÄ sekin, että Luther ei ollut vain munkki ja pappi, vaan myös TEOLOGI, joka käytti Luojan antamaa järkeä. Hän korosti armon merkitystä, mutta ajatteli samalla järkevästi.

    Mitä tulee messu-sanan käyttöön, se on ollut meidän luterilaisten jumalanpalveluksen nimitys Lutherin aikana ja kauan sen jälkeen. Se oli välillä pois käytöstä, mutta on palannut takaisin, koska sanaan sisältyy kaikki se, mistä Sanan ja sakramenttien yhteyteen kokoontumisessa on kysymys. Me tulemme koolle ja lähdemme sitten arkeen jatkamaan järjellistä jumalanpalvelusta. Missio/ messu tarkoittaa tätä.

    Muista, Reino, minua, kun otat vastaan Kristuksen ruumiin ja veren ehtoollisen sakramentissa. Minä muistan Sinua.

    ksyä toisten sa

  21. Kiitos Erkki vastauksestas,Mutta ymmärsit minut väärin, en sanonut olevani oikeassa,enkä ole koskaan ollut kirkkoa vastaan,siitä on omatuntoni puhdas,Olet pyrkinyt hyvään virkaan,saat matkanpäässä ,kun tapaat Jeesuksen Kirkkaudessa,sanoa Hänelle, tässä olen minä ja lapset jotka olet minun osalleni antanut.Kristityn tehtävä täällä maailmassa on viedä sanomaa Jeesuksesta eteenpäin, eikä askarrella joutavissa asioissaJos Suomi olisi Kristitty maa,Värtsilänkin kirkko täyttyisi kuulijoista joka sunnuntai,on siellä kylässä tarpeeksi väkeä tähän.Elä Erkki minuun hermostu, olen oppimaton Mutta on minulla dekree,,Ba,sen sain Wollongongissa,Se on suomennettuna Born again.Tämä oppiarvo vie minutkin perille, niinkuin vie sinutkin, Ja siellä on odottamassa yllätys monelle,ei ole eri osastoa uskoville kaikki en on tultava toimeen toistensa kanssa,sitä on täällä hyväharjoitella,kun on joutoaikaa .Mainitsit Apostolit,Vain yksi heistä, Johannes kuoli luonnollisen kuoleman, toiset tapettiin.Johanneksen Efesossa keittivät öljypadassa mutta oljy ei häntä polttanut ,sen vuoksi hänet karkoitettiin Patmokselle.Keisari Neron puutarha pidoissa oli hienot valaisimet, Kaksituhatta Kristittyä poltettiin soihtuina. Katollinen kirkko tappoi enemmän kristittyjä kuin Hitleri juutalaisia,Inkvisition aikana.Olen nyt häirinnyt taas teitä.God Bless you

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *