
Lauantaina 23.5. järjestetään Kyläraitti-talkoot, joiden tavoitteena on kunnostaa Värtsiläntiellä sijaitsevat vanhat maitolaiturit uuteen loistoon.
Kokoontuminen klo 10 Hiidenvaarantien risteyksessä sijaitsevalla maitolaiturilla.
Nyt sinulla on mahdollisuus vaikuttaa myös siihen, minkä värisiä (seinät, ovi, vuorilaudat, tasanne) maitolaitureista tehdään!
Laita oma väriehdotuksesi keskiviikon ja torstain aikana, sillä haen maalit perjantaina Kiteeltä.
Maalit talkoisiin lahjoittaa Sisustus Laukkanen Oy ja puutavaran Heikki Kunnas.
Tervetuloa mukaan talkoisiin tekemään yhdessä kyläraitista entistä viihtyisämpi!
Talkoiden jälkeen suunnataan Juholan tilalle (Hiidenvaarantien 27) hernerokalle ja kahville.


Maitolaitureiden perinteinen väri on ollut punamulta ja
valkoiset nurkkalaudat.
Myöhemmin haluttiin ”hienostuneempaa” ja laituri maalattiin
valkoiseksi ja nurkkalaudat vihreiksi.
Jotkin laiturit jätettiin harmaantumaan ilman maalia.
Monet laiturit väritettiin sen mukaan mitä tähteitä löytyi vaikkapa
navetan nurkista tai porstuan perukoilta.
Näin kertoo tuo kaikentietävä internet.
Monia kunnostettuja maitolaitureita olen nähnyt keltaiseksi
maalattuna, esim Saarivaarassa.
Mutta paikkakuntalaiset tietänevät paremmin, mitkä värit sopivat maisemaan.
Sen verran vielä, että valkoinen ei juurikaan erotu talviaikaan.
Niin, nuo yleensä perinne värit. Mietin että tarviiko aina olla perinteiset, vois jotain uutta ja repäisevää olla mikä erottuu muista. Maitolaituri kyseessä, yläpuolelle erimuodossa sinisellä esim taivasta, alapuolelle vihreällä nurmikkoo ja siihen piirtää myös sitten esim lehmiä
Aiheeseen liittyvä juttu Bongaa maitolaituri https://vartsi.net/2012/07/21/bongaa-maitolaituri/
Hei,
mihinkä ne maitolaituritalkoot kutistui?
Kohta jo juhannus kolkuttaa ovella🤔