95 comments for “Viikon puheenaiheet vko 47

  1. Ierikka
    21.11.2013 at 12:16

    Jatkoa “suomalaiseen” valtionhallinnon tilaan: Hublinin esimies, Keränen nimeltään, soitti ja kertoi, että hän on ottanut Kaustajärven viitoitusasioiden hoidon pois ALAISILTAAN ja on hyväksynyt ja edelleen hyväksyy näiden tekemät päätökset ja asia on loppuun käsitelty. Hän puhui suomenkieltä eikä siis venäjää tai ruotsia.

    Eräs kaustalainen loma-asukas oli ollut yhteydessä ELY-keskuksen Joensuun toimipisteeseen. Hän kertoi,että siellä oli ihmetelty tapahtunutta. Soitin minäkin, ja jostain etelä-Suomen suunnasta yritettiin minulle selvitellä, kuka siellä Joensuussa näitä tieasioita hoitaa. Saamani opastuksen perusteella jätin soittopyynnön Martti Hämäläiselle, joka hoitelee Keski-Karjalan alueella näitä asioita. Tiedän, että hänen on vaikea tässä päällikkövallan kulttuurissa olla Keräsen kanssa eri mieltä tai ainakin toimia toisella tavalla. Mutta odotan silti soittoa.

    Kuopio – Joensuu -kaupunkiottelua tästä kuitenkaan ei liene odotettavissa, samaan tapaan kuin kahden poliisiviranomaisen välillä Helsingissä. Tohmajärven kunnanhallitushan on jo aiemmin nostanut kätensä pystyyn. Mitähän varten minä vielä olenkaan Tohmajärven vakituinen asukas. Voisinhan siirtää kirjani Kontiolahdelle ja nauttia Kaustajärven kylän ihanuudesta vain loma-asukkaana. Siinä vain on se ongelma, että miten se eläkeukko voi olla lomalla, kun on vain työssäkäyvien veronmaksajien riesana.

    Viime mainittuun tosiasiaan viitaten menen lähiaikoina kirkkoherranvirastoon varmistamaan hautapaikan omistajanoikeuksia Etteivät vain kustannustehokkaasti ota sukuhautaamme uuskäyttöön.

  2. Ierikka
    21.11.2013 at 12:43

    Kivisilta-palstalla julkaistut kirjoitukset ja parin kolmen vuoden takaiset tarinat kuvineen antavat voimia tehdä jotain, ettei Kaustajärvi häviä kartalta ja tienvarrelta.

    Kiitos!

  3. sivusta seuraaja
    21.11.2013 at 14:21

    Hyvät kommentit Hempalta ja siltainssiltä,samaa mieltä….

  4. Pentti Pakarinen
    21.11.2013 at 14:52

    Minä soitin tänään Joensuun ELY-keskukseen,näistä tienviitta
    ongelmista,siellä luvattiin tarkistaa asiaa.Luvattiin myös
    soittaa asiasta.Saas nähdä!!

  5. 2. sivustaseuraaja
    21.11.2013 at 14:58

    Kaustajärvi on Tervavaaran, Patsolan, Pykälävaaran, Uudenkylän, jne ohella yksi Värtsilän, nykyisin Tohmajärveen kuuluvan alueen kylistä. Onko näissä muissa kylissä kyläkyltit paikallaan? Jos on, niin toki Kaustajärvellekin sellaiset tulee saada. Jos ei ole, niin onko Kaustajärvi jotenkin erikoisasemassa muihin kyliin nähden. Oletusarvoni on, että kyläkylttejä ei yleisesti ole käytössä.

    Jotenkin ymmärrän hyvin ELY:n päätöksen olla lähtemättä “kyltittämään” Kaustajärveä, sehän johtaisi aivan mielettömään kyltitysurakkaan jos esimerkkitapaukseen vedoten kaikki suomen kylät vaatisivat vastaavaa itselleen.

    Överiksi menee, jäitä hattuun.

  6. Pera
    21.11.2013 at 15:01

    Ierikka: Peran ehdotus on: Käy saunassa,istu alas ja lue ajatuksella tämä.Ota Yhteys Hälytyskeskuksen Päälikköön,Pyydä Käymään Paikalla.Anna Osoitteesi,Ja Puhelinnumerosi,Ja Kylännimeksi Mökkivaara. Jos On Pieninkin mahdollisuus Eksymiseen,Niin Kyltit Vaihtuu Varmasti. (Kyseessä Voi Olla Ihmishenki Hälytystehtävässä ) Mietippä Erkki Kumpi Kylttien Oikein Olemisista, Ja Oikeaan Osotteeseen Osaamisesta Päätää ,Onko Se ELY-Kuopio,Vai Hälytys Viranomaiset. Kaikella Ystävyydellä Pera Keränen Syntyny Värtsilässä. (ps Hälytyskeskuksen paikkaa mihin hälytykset ko alueelle menevät en tiedä.ELY-Keränen ei ole sukua minulle onneks)

  7. Pentti Pakarinen
    21.11.2013 at 15:25

    Kahdella kyltillä olis pärjännyt, mutta nyt niitä on asennettu
    4 kappaletta suuntana Mökkivaara.

  8. Eira Varonen
    21.11.2013 at 17:47

    Kyllä näillä paikka/kylä infotauluilla on merkitystä. Esim. Värtsilä, Uusi-Värtsilä, Petravaara, Saario, Niirala, Öllölä, Kaustajärvi, Tuupovaara, jne.

    Olivatpa kuntarajat mitkä tahansa. Minusta tässä ei ole mitään huvittavaa! Kyllä älämölö syntyy varmasti, jos esim. Värtsilä kyltti poistettaisiin tai muutettaisiin erinimiseksi.

  9. Anita Malin
    21.11.2013 at 21:11

    Kiitos Eira kommentistasi. Kyllä se niin on että kotikylä, jossa on lapsuutensa kasvanut, on raskas paikka. Siihen liittyy paljon kaikenlaisia tunteita ja muistoja. Minäkin olen suuremman osan elämääni asunut muualla kuin Kaustajärvellä, mutta täällä maailman turuilla on ihana ja hyvä asia tiedostaa juurensa.

  10. Eira Varonen
    21.11.2013 at 22:08

    Monet vieraani (auton navigaattorin lyhin reitti asetuksella) ajaessaan autolla Värtsilään ovat ajaneet Kaurilan kautta, navigaattorin ohjeiden mukaisesti. Lyhin reitti.

    Ihmetelleet kovasti reittiä.. tiukkoja mutkia ja soratietä. Olenkin heitä neuvonut: Kannattaisi laittaa navigointi koneeseen asetus “pääväyliä käyttäen”, jolloin reitti ohjautuisi asfalttitietä pitkin, Niiralan kautta Värtsilän kylälle.

    Itse pidän Kaurilan reittiä mukavana ajaa autolla, paitsi vesi ja röppökelillä jolloin auto menee helposti likaiseksi. Mutkikas tie antaa ajamisen nautintoa verrattuna 9-tien ns. yksitoikkoisuuteen ja “ruuhkaan”.

    Tämän oikotien varrelta löytyy kyltit KAURILA, viitaten “kyläkyltti” keskusteluun!

  11. Paula Horttanainen
    22.11.2013 at 13:35

    Eiran kommentti 21.11.2013 (klo 17.47)

    Eira on täsmälleen oikeassa.
    Olen myös täysin samaa mieltä, ettei tässä asiassa ole todellakaan
    mitään huvittavaa, meistä, joiden identiteettiä, historiaa ja
    tunteita on loukattu.

  12. Pentti Pakarinen
    22.11.2013 at 14:28

    Tässä viitta asiassa täytyisi siirtyä kuuluisaan “läpinäkyväisyyteen”.
    Sana tuli esille monen edustajan suusta.
    Tämä läpinäkyvä on ollut käytössä jo satoja vuosia.
    Mutta onko nämä isot herrat siirtymässä,säkillä näkyvää kantavien
    aikakauteen??

  13. Paula Horttanainen
    22.11.2013 at 14:53

    Läpinäkyvyyttä tässä “kylttisirkuksessa” olisi tarvittu
    erityisesti jo sunnittelu- ja käynnistysvaiheessa.
    Jos näin olisi toimittu, ehkä näin typerästi ei olisi päässyt
    käymään.

  14. Pentti Pakarinen
    22.11.2013 at 15:16

    Viikko on taas vierähtämässä lopuilleen,
    laitan vähän rallia lopuksi.

    Postista tuli taas lasku
    sitä ei voi maksaa tyhjätasku
    Elämä on nyt siinä mallissa
    pian kylmä on tiasen tallissa
    “Hilipata hilipata hilipata hei
    näinhän se elämää eteenpäin vei”

    Pankista ei voi mitään ottoo
    eikä voi tehä ees pientä lottoo
    Ei voi siinä edes onneaan koittaa
    joku toinen siinä sitten voittaa
    Hilipati hilipati hilipati hei
    näinhän se elämää eteenpäin vei

    Töihinkään ei nyt mennä jaksa
    eihän ne siitä paljon maksa
    Sieltä lopputiliä ne uhkaa
    kaikki toiveet valuivat tuhkaan
    Hilipati hilipati hilipati hei
    näinhän se elämää eteenpäin vei.

    P.P.

  15. Ierikka
    22.11.2013 at 17:29

    Paula Horttanainen, voitko vielä jälkikäteen selittää, miten suunnittelu- ja käynnistysvaiheessa olisi pitänyt harjoittaa läpinäkyvyyttä. Ottaisin neuvostasi opiksi. Jos vaikka eteen tulee uusia aiheita. Ettei syntyisi tällaista sirkusta!

  16. Kyltti kuin kyltti
    22.11.2013 at 17:30

    Onko todella näin, että yksi tienviitta on todella tärkeä.
    Eikö ihmisillä ole muita tärkeämpiä ongelmia pohdittavaksi?

    Eiköhän jokainen osaa sinne minne on menossa omin neuvoin.
    Ei niitä kylttejä ole ollut ennenkään 1800-1900 luvulla.

    Katsoin huvikseni vanhoja karttoja ja Kaustajärvi on kyllä ollut niissä merkittynä jo alusta 1800-1900-luvun nykyisen Mökkikyläntien varteen.

    Sopii myös katsoa Elyn tienumerokarttoja. Niiden mukaan Ely tekee päätöksensä,koska ovat virallisia karttoja.

    Eiköhän olisi aika mokoma kylttikiista pistää sinne mustalle listalle Värtsissä. Ei kiinnosta muita. Löytyy kiinnostavampiakin aiheita kuten Lissun kauniit kuvat.

  17. Ierikka
    22.11.2013 at 17:47

    Klo 17:30 kommentti on numero 66, ellei joku ole sen jälkeen ennättänyt esittää mielipidettään.

  18. Ierikka
    22.11.2013 at 17:59

    Läpinäkyvyyden nimissä, tervetuloa tapaamaan eduskunnan liikenne-valiokunnan varapuheenjohtajaa, kansanedustaja Osmo Kokkoa! Hän saapuu Mökkivaaran nuoliviitoille ma – tsaaritar Katariinan nimipäivänä – 25.11.2013 klo 9.30.

  19. Poistettu pyhimyskalenterista
    22.11.2013 at 18:05

    Pyhä Katariina Aleksandrialainen on legendan mukaan 200-luvun lopulla elänyt kristitty, joka kärsi marttyyrikuoleman noin vuonna 305.
    Hänen olemassaolostaan ei olla saatu varmoja todisteita, ja häntä onkin epäilty täysin keksityksi henkilöksi[1].

    Tämän vuoksi katolinen kirkko poisti hänet pyhimyskalenteristaan vuonna 1969, mutta palautti hänet kalenteriin vuonna 2002. Hänen muistopäivänsä on 25. marraskuuta, joka on Suomessakin Katariinan nimipäivä.

  20. Poistettu pyhimyskalenterista
    22.11.2013 at 18:15

    Venäjällä ei niitä mitenkään erityisen näkyvästi vietetä, mutta toki nimipäiväntoivotukset ovat paikoillaan. Varsinkin ortodoksisen pyhimyksen nimenkantajat osaavat arvostaa nimipäiväonnittelua.

    Nimipäivä on venäjäksi Imeninnitsa ja hyvää nimipäivää toivotetaan: S imeninnitsoij!

  21. siltainssi
    22.11.2013 at 18:39

    Ierikasta se persu vielä tulloo.Mutta eihän siinä mitä.Hyvä on muuten P.P;n ralli.

  22. Ierikka
    22.11.2013 at 19:07

    Kiintoisaa edellä kerrottu pyhimystieto. Minä kuitenkin kolumnissani ajattelin Venäjän itsevaltiasta keisarinnaa, tsaaritartarta, Katariina II, myöhemmin Katariina Suuri. Hän oli vallassa vv. 1762-96.

    Siltainsille; ei tule minusta persua, sillä olen alkiolainen, jossa on himpun verran pykäläläisyyttä. Mitä tämä tarkoittaa? Ota siitä selvää neliapila kourassa.

    Osmo Kokko on eduskunnan liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja ja pohjois-karjalainen kansanedustaja. Pyytäessäni häntä Kaustajärvelle ajattelin, että tämä näytelmä jatkukoon politiikan arenalla virkatien kautta. Samalla tein “sipilät”.

    Katotaan nyt, mitä tapahtuu. Tulossa on myös jonain päivänä – en osaa tarkemmin sanoa – median edustaja. Sekin tilaisuus on läpinäkyvä. Kerron Värtsissä, kun vierailun ajankohta tarkentuu.

  23. alpoaatos
    22.11.2013 at 19:22

    Voisiko joku hyväntahtoisesti kertoa mikä on ollut Mökkivaarantien nimi aikaisemmin? Eli mikä on ollut esimerkiksi Kaustajärven koulun tai “Kymin” talon osoite.

  24. Pentti Pakarinen
    22.11.2013 at 19:50

    Vielä 1960 luvulla Kaustajärvelle lähetetyn postin osoite oli
    JOENSUU KAUSTAJÄRVI,kaikki Kaustajärveläiset mukaan lukien.

  25. Pentti Mielonen
    22.11.2013 at 22:01

    Vielä 1966 Kaustajärvellä oli oma sivupostikonttori osuusliike Sisä-Karjalan tiloissa. Kyseisenä kesänä tuli tuhosi kaupparakennuksen,samalla tuhoutui myös postikonttori.
    Käsittääkseni kaikilla kyläläisillä oli sama postiosoite.
    KAUSTAJÄRVI VÄRTSILÄ

  26. alpoaatos
    22.11.2013 at 22:24

    Kiitos vastauksista Pentit, mutta anteeksi kun esitin kysymykseni väärin. Tarkoitin tätä aikaa kun maaseuduillakin otettiin ositteissa käyttöön kadun tai tien nimet. Maaseudullahan osoite oli alkuun etäisyys satoina metreinä tien alkupäästä. Myöhemmin se muutettiin kymmeniksi metreiksi.
    Entisen Kymin talon osoite näyttäisi olevan Kansalaisen karttapaikan mukaan Mökkivaarantie 83. Eli 830 m Ilomantsin tieltä. Kysyn uudelleen: Mikä tämän Mökkivaarantien nimi oli aikaisemmin?

  27. Pentti Pakarinen
    22.11.2013 at 23:44

    Nykyinen Mökkivaaran tie jatkui Kaustajärven tienä rajan taakse
    jääneelle Korpiselän tielle josta pääsi vanhaan rajan taakse
    jääneeseen Värsilään.Meillä toisella puollella järveä asuvilla
    oli oma tieyhteys Korpiselkä-Värtsilä tielle ja oli hyvät
    yhdeytet silloiseen Kaustajärven keskustaan.Nyt tämän rajalle
    menevän tien vaikutus on vähentynyt,uuden tien suunnan muutoksesta.
    Siitä huolimatta ollaan vakinisia tai kesäasukkaita Kaustajärvi
    muistetaan.
    Postiosoiteesta vielä 50-60luvulla Helsingistä lähtevän postin
    osoite oli Joensuu Kaustajärvi.

  28. Tuula-Riitta Kärkkäinen
    22.11.2013 at 23:59

    Tässä ketjussa mainitulla Mökkikyläntiellä asuimme Uusi-Värtsilässä,– ja ennen teitten nimeämistä olikin joskus hankalaa neuvoa ihmisille kuinka osautuvat meille. Ja etenkin kun hoitolapsia tuli lähikyliltä ja kauempaakin, niin monet kerrat harhailivat, vaikka olin neuvonut, että ajakaa lähes Uusi-Värtsilän suoran päähän,ja oikealle, ja jos menette Kuittisen kaupan kohdalle, niin kääntykää takaisin. Sitten helpottui, kun tuli nimet, mutta sekin tie oli ehdotettu Olkkosenmäentieksi. Mutta koska aluetta oli kutsuttu mökkikyläksi, niin selvempää oli, että tiennimikin on Mökkikyläntie,- ja onneksi asukkaitten pyyntö hyväksyttiin.

  29. siltainssi
    23.11.2013 at 11:04

    Peijonniemen entisellä koululla yritysten avajaisia tänään lauantaina klo 12-16.Yrittäjinä Värtsiläsiä ja Värsiläis lähtöisiä,Väre-Pilkki Purmonen Oy,Paltivar Oy.Kahvit ja purtavaa ovat luvanneet tarjota.Mennään käymään.Uskon että koululle on tulossa lisää yrittäjiä kun pää on saatu auki.

  30. Mummon tyttö
    23.11.2013 at 11:11

    Minä vietin lapsuuteni ja nuoruuteni kaiken vapaa-ajan Kaustanmummon luona Kaustajärvellä, enkä minkään Mökkivaaranmummon luona.

  31. siltainssi
    23.11.2013 at 20:09

    Kävin Peijonniemen koululla iltapäivällä missä tarjottiin hyvää lohisoppaa ja kahvia,kiitos.Ei näkynyt paikalla monta Värtsiin kirjoittajaa,vahinko, kai oli muita hommia.Vaan kyllä on mukava että Tohmajärvellä on rohkeita yrittäjiä jotka saavat hylätyn kyläkoulun uudelleen elämään.Lisää tälläisiä aikaansaavia ihmisiä kaivataan,tyhjiä kouluja ja muita vastaavia rakennuksia riittää.

  32. Raija Mikkonen
    23.11.2013 at 20:48

    Vastauksena alpoaatoksen kysymykseen, mikä on ollut Mökkivaarantien aikaisempi nimi: lapsuudestani ja nuoruudestani muistan, että 50-60-70-luvuilla ko. tiellä ei ollut mitään nimeä niinkuin ei yleensäkään maaseudun tienpätkillä. Posti tuli jo aiemmissa vastauksissa mainituilla osoitteilla. Sitten jossain vaiheessa, tarkkaa ajankohtaa en muista, alettiin antamaan osoitteet myös haja-asutusseutujen asunnoille. Silloin tämä kyseinen tienpätkä,joka vie siis Värtsilä-Ilomantsi-tieltä Venäjän rajalle (ennen sotia vanhaan Värtsilään) sai nimen Kaustajärventie. Esimerkiksi meidän kotimme osoite oli Kaustajärventie 4.

    Sitten jossain vaiheessa (olisiko 80-luvulla)viranomaiset katsoivat parhaaksi tarkentaa haja-asutusalueiden osoitteita niin että joka talolla oli oma osoite lähinnä kai pelastustoimen tehtävänhoidon parantamiseksi. Tässä yhteydessä tehtiin muitakin nimimuutoksia. Kaustajärventie-nimi tarvittiin Kenraalinkylästä Kaustajärvelle tulevalle tieosuudelle (looginen kylien väliselle tielle). Siinä yhteydessä vanha Kaustajärventien pätkä kovattiin nimellä Mökkivaarantie. Jossain Tikan Kalevin kirjoituksessa täällä Värtsissä muistaakseni mainittiin, että tuolloin hyväksyntää tien nimelle kysyttiin kyläläläisiltä ja nimi Mökkivaarantie olisi saanut kannatusta. Itse en tuollaista kyselyä muista enkä tiedä, keneltä ko. nimi-idea oli peräisin ja oliko muita vaihtoehtoja.

    Katujen ja teiden nimethän voivat olla mitä vaan, ne eivät tarvitse osoittaa mitään paikkaa eikä suuntaa. Eli Kaustajärventien pätkä olisi voitu nimetä vaikka Maija Jaloman tieksi, suurelle osalle Kaustajärven nuorisoa tutuksi tulleen karismaattisen opettajan mukaan.

    Pahoittelen myös, etten pääse osallistumaan kylttikokoukseen ma-aamuna, koska muut velvoitteet vaativat läsnäoloa Espoossa.

    Ehkä pitäisi luoda kaustajärveläisistä joku email-postitusryhmä, jonka kautta kaikki halukkaat saisivat informaatiota yhteisistä asioista ja pääsisisivät kertomaan mielipiteensä. Moni mökkiläinen käy Kaustajärvellä vain kesäisin. En tiedä, kuinka moni lukee Värtsin sivuja eikä ehkä yksityiskohtaisemmat yksittäisiin kyliin liittyvät asiat kuulukaan sinne.

    Toivon todella, että kylttiasia korjaantuu järkevällä tavalla, on se niin paljon mielipahaa ehtinyt jo aiheuttaa.

  33. Ierikka
    23.11.2013 at 21:28

    Voisiko saada kannatusta seuraava eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtajalle tehtävä esitys/vaatimus: 1. Mökkivaara-nuoliviitta(4 kpl) poistetaan, ja sen tilalle ei laiteta mitään.
    2. Kaustajärven kylän laidoille pystytetään Kaustajärvi-kylätaulut, joko kaksi (tai kolme) kappaletta, Via Karelialle kaksi (ja Kaustajärventielle yksi). – Tämä olisi minun alkuperäinen ehdotukseni.

  34. Raija Mikkonen
    23.11.2013 at 23:47

    Minun mielestäni asia voitaisiin ratkaista ehdottamallasi tavalla. Itsekin ehdin ajatella, että kyllähän Kenraalinkylästäkin päin lähestyttäessä pitäisi myös olla kylän osoittava viitta, kun huomasin, että siitä oli jo täällä keskusteltukin. Pitäisi vain tarkistaa, mistä Kaustajärven kylä alkaa sieltä suunnasta.

    Ratkaisukeskeistä miitinkiä kaikille osallistujille!

  35. 24.11.2013 at 8:30

    Kaustajärven kylä taitaa alkaa Varpalammen ja Kaustajärven
    välisen sillan kohdalta, Hoilolan tiellä.

  36. Sakari H
    24.11.2013 at 8:31

    Kannatan kolmen Kaustajärvi-kylätaulun asentamista.

  37. alpoaatos
    24.11.2013 at 10:49

    Muistaakseni Tohmajärven kunnan esityksessä ELY:lle (Erkin aloitteesta) oli juuri näin. En vain nyt löytänyt sitä esitystä tarkastaakseni asian. Eli kyläkyltit ilman nuolitauluja. Toki Kenraalinkylästä päin tuleva tie 5006 ansaitsee oman taulunsa.

    Mikäli se kunnan esitys olisi kelvollinen sellaisenaan, niin sillä saattaisi olla parammat läpimenomahdollisuudet kun se on jo kertaalleen virallisesti käsitelty.

  38. Sakari H
    24.11.2013 at 11:08

    Alpo saattaapi tarkoittaa tätä:

    Tohmajärven kunnanhallitus / Erkki Lintusen kirje koskien Kaustajärven tieviitoitusta seututiellä 500; 239/63.632/2012;
    Khall § 226

    http://webdynasty.pohjoiskarjala.net/dynasty/tohmajarvi/kokous/2012614-11.PDF

  39. Kerttu
    24.11.2013 at 11:21

    Ierikan tekemä ehdotus kolmesta kylätaulusta on hyvä.

  40. alpoaatos
    24.11.2013 at 12:07

    Kiitos Raija Mikkoselle vastauksesta. Minäkin muistelin, että Mökkivaarantie olisi ollut välillä Kaustajärventie. Ja eihän tuo Mökkivaarantie huono nimi ole. Sillä osoitteelle osaa posti perille samoin kuin hälytysajoneuvotkin kunhan vain ei ole useampaa saman nimistä osoitetta samassa “kinkeripiirissä”.

    Tuo postituslista- asia on hyvä ehdotus.

  41. Ierikka
    24.11.2013 at 12:24

    Sakarin palstalle poimimasta kirjeestä kannattaa lukea tarkasti kunnanhallituksen päätös ja sitä edeltänyt valmistelijan esitys. Jos ELY olisi noudattanut paikallisen asiantuntemuksen ehdotusta, ei tätä jupakkaa olisi. Niin rohkenen kuvitella.

  42. Kalevi Tikka
    24.11.2013 at 13:24

    Olen aikaisemminkin sen kirjoittanut, että kylien viralliset rajat ovat eriasia kuin se miten me miellämme kylän olevan. Kaustajärven alueen talot jakautuvat kolmen kylän kesken. Juvanjoki sen taloja ovat Valkosen paikka ja “firmantalo, vartiosama. Värtsilän kylään kuuluvat Parviaisen ja Harisen asuinpaikat sekä Hiltusten talo. Loput talot Hoilolan tien itäpuolella ovat aitten Kaustajärven kylää. Joten järven länsipuolen ensimmäiset talot Kaustajärven kylää ovat Tarvaisten talot. Järven itäpuolella ne ovat Hoilolatieltä katsoen Härkösen ja Kahelinen talot. Minulle sopii laitaa se Kaustajärven viitta vaikka “huisin nevadaan”.

  43. Ierikka
    24.11.2013 at 13:50

    Kaustajärvihän on siis nykyaikainen yhdyskylä, ihan kuin Yhdysvallat. Johan sellaisen nimen pitää näkyä nykyisen keskittämisen vimman aikakaudella. Haloo, ELY, siirtykää nykyaikaan vanhojen karttojen ajasta!!! Eläköön Kaustajärven integraatio!!!

    Meillä on kylässä myös taitava taitelija. Eiköhän pyydetä, että hän piirtää meille ihan oman kyläviirin mallin?

  44. Kipa Sihvola
    24.11.2013 at 15:15

    Minäkin kannatan kolmen Kaustajärvi-kylätaulun asentamista! Tärkeää saada oikeat kyltit paikoilleen. Vaikeaa täältä kaukaa edesauttaa asiaa, mutta mielipiteeni halusin ilmaista.

  45. Anita Malin
    24.11.2013 at 17:30

    Kannatan Ierikan ehdotusta. Toivottavasti kylttiasiassa päästään hyvään lopputulokseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *