Vähemmistöpolitiikka ontuu

SAAMELAISKIISTAcoverSaavatko saamelaiset päättää omista asioistaan?
ILO-sopimuksen ratifioiminen tärkeää.
Voiko kuka hyväsä olla saamelainen?

Veli-Pekka Lehtola: Saamelaiskiista, Into kustannus 2015

Ei pidä luulla, että ihmisoikeuskysymys
on valtamerten takana.
Kyllä se on tässä ja nyt.
(John Aslak Simon Labba)

Eräs tärkeä asia on ILO:n sopimus nr 169, joka edellyttäisi Suomessakin valtion ryhtyvän toimiin saamelaisen kulttuurin, kielen sekä sosiaalisen ja taloudellisen aseman turvaamiseksi.

Tärkeä kipukynnys on saamelaisten oikeus oman kotiseutualueensa maihin ja vesiin.

Toinen ongelma on saamelaismääritys. Hallitus on sitä mieltä, että henkilö itse on kykenevä määrittelemään onko hän saamelainen vai ei. Niinpä lakiesityksen mukaan saamelaisiksi lasketaan kaikki nekin, joiden suvusta saattaisi löytyä saamelaista verenperintöä. Joku oli jopa muistanut nähneensä lapin puvun lapsuudessaan ja väitti tästä johtuen, että hän on saamelainen.

Professori Veli-Pekka Lehtola pyrkii antamaan kattavan selvityksen nykytilanteesta ja niistä mielikuvista, joita saamelaisista pidetään yllä. Yleensä kun ei ole kysymys henkilöön käyvästä ongelmasta, vaan lakipykälien mukaan johdetusta vähättelystä.

Joskus ovat saamelaiset jopa käyneet Arkadianmäellä peräämässä oikeuksiaan. Kuitenkin näyttää siltä, että saamelaisten arvostus etelässä on itsenäisyysjuhliin kutsutun saamelaisparin varassa. Muualla ratifioitu ILO-sopimus on Suomessa jätetty pöydälle vaikka EU:sta on tullut asiaa kohtaan kritiikkiä. Lehtolaa tekee mieli siteerata:

” Suomi on pitkään kehunut maailmalla sekä edistyksellisellä vähemmistöpolitiikallaan että vuodesta 1995 lähtien myös alkuperäiskansapolitiikallaan. Nyt molemmat saavat näkyvän
tahran.”…

Kirja on koostumukseltaan toistoinen ja samojen ongelmien
ympärillä liikkuva. Mutta toisaalta on tietysti tärkeää, että
tällainen kiistakirjoitus on tuotu julki.

Jouko Varonen

Share

5 comments for “Vähemmistöpolitiikka ontuu

  1. Saamelais kysymys on mielestäni verrattavissa alkuperäis kansaan kuten intiaanit. Ajan saatossa saamelaiset ovat joutuneet luontaistaloutta harjoittavana kansanosana siirtymään aina vain pohjoisemmaksi kehityksen myötä. En tiedä liittyykö monet lapinaiheiset järvien, lahtien ja paikannimet etelä-ja keskisuomessa näihin aikakausiin. Saamelaisuus ja heidän kulttuuri, sekä kulttuuriperintö on rikkaus Suomelle, jota ei voi rahalla mitata ja se on säilytettävä.

  2. Aboriginaalit ovat Australian alkuperäistä väestöä, 2,3 prosenttia väkiluvusta. Suurin osa heistä asuu Pohjoisterroriossa.
    ( Northen Territory )

    Heidän pyhäpaikka on maan keskiosissa autiomaassa, noin 500:n kilometrin päässä Ayers Rockista. Paikka tunnetaan paremmin nimellä ”Uluru”. Heidän kulttuuri ja uskonto on mielenkiintoista. Dreamtime; unenaika!

    Olen lukenut monia mielenkiintoisia kirjoja heidän elämästään. Olen myös saanut tutustua paikanpäällä heidän elämäänsä ja asuinalueisiin.

  3. On kovin helppoa mennä vaatimaan ilon päätöksen ratifiointia, mutta sen seuraukset voisivat olla ja olisivat massiiviset. Tällä hetkellä lienee 6000 siis oikeasti kuusi tuhatta henkilöä jotka kaikki tunnustavat saameiksi. Paradoksaalista kyllä todella merkittävä osa heistä asuu muualla kuin kalotin alueella, Epäoikeudenmukaisuutta lisää että muunmuassa internaatteihin otettujen jälkeläiset eivät saisi oikeuksia vaikka olisi muuta näyttöä saamelaisuudesta.

    Kerron että veljeni on asunut resrvaatissa USA:ssa ja siellä puhutaan jostain ihan muusta kuin siitä että saamemme voivat harjoittaa porotaloutta ja kalastusta. Eivät he jylläkään niillä ilman tukia elä. Mutta koko kulttuuri on täysin tukien varassa. Muunmuassa intiaanit eivät voi metsastää biisoneita.

  4. Saamelaiseten kova kohtalo koko Skandinavien alueella on tunnettu mutta ei tunnustettu asia. Saamelaisia steriloitiin vähäaälyisinä vielä 1940 -50 luvuilla. Kiellettiin puhumasta omaa kieltään kouluissa ja valtion virastoissa. Heiltä on viety maat ja mannut eli oikeus laidunmaahan, metsään ja kalasatukseen. Valtion nimissä, valtion joka ei ole koskaan lapin aluetta omistanut on tämän ryöstön tehnyt ja Etelä-Suomen väestön hyväksymänä.

    Turhaa tuossa vedellään Australian tai Amerikanmantereen alkuperäisasukkaiden asemaa vertailukohteeksi. Suomalaisten tulee oma pesänsä puhdistaa, mutta ei se tule tapahtumaan. Saamelaisuus katoaa museioden vitriineihin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *