38 comments for “Viikon puheenaiheet vko 33.

  1. Telle
    14.8.2017 at 7:34

    Nyt on ihan “pakko” lähettää kiitokset Kaustajärven
    naapurikylään Saarivaaraan, jossa eilen vietettiin Nuorisoseura
    Sarastuksen 100 v juhlaa.

    Saarivaarassa on aina omanlaisensa välitön, karjalainen ja vieraan-
    varainen tunnelma. Koko kylän väki – ja hieman ehkä muutkin –
    tarjosivat satapäiselle juhlakansalle monta mieleenpainuvaa elämystä.

    Päiväjuhlan lopuksi kyläläisten voimin esitettiin sama “Huhtikuun Manta”
    -näytelmä, joka on esitetty siellä jo 100 vuotta sitten. Yleisö
    aplodeerasi esiintyjät kolme kertaa lavalle, lopuksi oikein seisomaan nousten.

    Ja entäs se illan nelikätinen pianokonsertti! Mitä huikeita elämyksiä Irina
    Veselova ja Fedor Veselov meille tarjosivatkaan.
    Salin täydeltä sielläkin oli yleisöä kun tämä Barcelonassa asuva
    pianoduetto taituroi. He ovat antaneet konsertteja Venäjällä, Yhdysvalloissa
    ja Euroopassa.

    Tälläistä kultturitarjontaa täällä itäräjan tuntumassa suvisena sunnuntaina.

    Kauan eläköön Saarivaaran Sarastus!

  2. Leo Härkönen
    14.8.2017 at 11:05

    Saarivaaran kylä oli minulle tuntemattomaksi jääneen nuorisoseuratoiminnan ohella lapsuudessani monessa muussa suhteessa valovuosia edellä kotikylääni Kaustajärveä.

    50-luvulla kylässä oli seudun ainoa (?) elokuvateatteri, jossa saimme kosketuksen pääasiassa kotimaisiin filmitähtiin. Lautapenkkien vuoksi huvi koitteli istumalihaksia siinä missä kirkonmenotkin.

    Saarivaaran koulu toimi (vielä 2000-luvullakin?) mainiona kesänäyttelytilana kylän käsityö- ja taidetuotteille. Se oli kesälomareissun vakiokohde.

    Saarivaaralaisten “kreikkalaiskatolisuus” antoi kylälle oman sivistyneen lisämausteensa. Jo pikkupoikana sen saattoi aistia.

    Ja vielä karjatalouskulttuurin pariin! Kaustajärveläisten lehmien ja uuhien ja heidän isäntiensä onni 40- ja 50-luvuilla oli, että ne voitiin (omien urosten puuttuessa) taluttaa astutettaviksi Saarivaaraan. Oliko palvelu maksullinen, minulla ei ole tietoa.

    Kauan sarastakoon Suarvuara!

  3. erkki lintunen
    14.8.2017 at 13:18

    Minua jäi eniten puhuttelemaan Saarivaaran juhlista se, miten – useiden puheenvuorojen perusteella – voi päätellä nuorisoseuran olleen merkittävä kasvun ja elinvoimien antaja. Tämä on yleistettävissä muuallekin Suomessa. Kun pohdiskelee, miten suomalaiset selviytyivät talvi- ja jatkosotien kurimuksesta, jäljet johtavat nuorisoseuran lattialle. Voimavara oli henkistä pääomaa, jota riitti vielä sotien jälkeiseenkin aikaan. Miten monella tavalla kylillä pantiin toimeksi myös sellaista, mihin ei vaadittu verovaroja. Talkoohengen juuret ovat paljolti nuorisoseurojen taloissa. Saarivaaran nuorisoseurantalo – pettuleipäpetäjistä rakennettu – on tästä historiallinen monumentti.

    Voikin sanoa, että vanha nuorisoseuran tunnus on totta: “vauvasta vaariin”.

  4. Tuula-Riitta
    14.8.2017 at 22:55

    Saarivaaran kyläkirja: Kuu on Murasten aurinko , kertoo kylän moninaisesta toiminnasta. 1970-luvun alussa kuljimme mieheni kanssa posti-autossa Tuupovaaran ja Uusi-Värtsilän väliä, ja näin tuli tämä rajan pinta tuttavaksi. Silloin oli vielä paljon matkustajia ja kylillä elämää.

  5. esko tarvainen
    19.8.2017 at 17:35

    Minun nuoruus lapsuudessa Saarivaaran ja Kaustajärvärven välillä oli uskonnon välinen tasapainoilu. Tilanne vallitsi ja yhteis ymmärrys löytyi viimeiseitään meidän tullessa teini-ikään. Saarivaaran vartion lentopallo illat yhdistivät meitä nuoria. Oltiin nuoria ja nähtiin kirkkaana kohden tulevaisuuteen.

  6. erkki lintunen
    20.8.2017 at 11:24

    Keravan kirkosta radioitiin tänään messu, joka antoi toivoa tässä toivottamalta näyttävässä maailmantilanteessa.

    Mitä minä siis toivon? Toivon, että tällä hetkellä eri maissa valtaa pitävät – evoluution tuotteet – laskeutuisivat alas puusta ihmisen tallauspinnalle. Ja että edes 19 % sotavarusteluihin osoitetuista varoista ohjattaisiin elämää parantaviin toimintoihin niissä maissa, joista pakolaiset lähtevät etsimään parempia elinolosuhteita.

    Kristittyjen koolle tulemisen yksi keskeisimmistä tarkoituksista on rukoilla rauhaa itselle ja koko maailmaan. Kristinusko on tällainen “uskonto”. En häpeä kirjoittaa tästä ihan omalla nimellä.

    Kristillisen elämänkatsomuksen voisi tiivistää seuraavaan rukoukseen: “Anna meille meidän syntimme anteeksi, niinkuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet”.

  7. 20.8.2017 at 14:18

    Luukkaan evankeliumi 2:14.Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken joita kohtaan Hänellä on hyvä tahto.Enkelit eivät laulaneet kunnia apinalle joka on puun latvassa,vaan Jumalalle kuuluu kunnia.Ei Jumalaa ole nykymaailma voinut syrjäyttää vaikka yritys on ollut hyvä,Jos ihminen on kehittynyt apinasta,niin kenen poika on Jeesus?Ei apinoiden lapsi kuollut sinunkin puolesta,vaan kun aika oli täytetty lähetti Jumala poikansa Pelastamaan ne jotka kadonneet ovat.Tiedemiehet ovat saaneet selville mistä eläimet ovat tulleet maan päälle.1,9 biljoona vuottä sitten kun maan peitti jäämassat,ne hieroivat vuorten huippuja ja siitä irronnut materiaali joutui mereen.Meressä siitä liukeni materiaalia josta algi sai alkunsa,algista kehittyi maapallon eläin kanta,ja apinat myös,joista tuli ihmiset jotka kunnioittavat näitä esi isiä Jumalan tilalla.Mutta Jumala on elossa ja on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

  8. Jussi Raerinne
    21.8.2017 at 10:50

    Kiitos Sinulle Reino-eno, kun kirjoitat rohkeasti niin kuin asia Raamatun todistuksen mukaan on. Olen kommentoinut evoluutiosta ja luomisopista tänne Värtsiin 9. ja 10. päivinä joulukuuta 2014 viikon 50 puheenaiheisiin. En ryhdy tässä juttujani kertaamaan, mutta pysyn edelleen 100 % niiden takana!
    Kirkkomme äänenkannattaja Kotimaa-lehti nosti tuoreimmassa numerossaan hampaisiinsa perussuomalaisten kansanedustaja Laura Huhtasaaren syystä siitä, että hän uskaltaa julkisesti puolustaa luomisoppia. Mainitun lehden linja on varsin läpinäkyvästi muutenkin nykyisin sellainen, että suvaitsevaisuuden nimissä täytyy kirkossakin sallia kaikki saasta homoliitoista ruveten. Hukkuvista sieluista ei valitettavasti näytä olevan niin väliä!?

  9. erkki lintunen
    21.8.2017 at 12:15

    Luomisoppi ja evoluutioteoria eivät ole vaihtoehtoja. Ihmislaji on syntynyt niinkuin tiede sen paperille kirjoittaa. Tieto saattaa ajan oloon muuttua tai tarkentua. Teologisessa tiedekunnassa tuleville papeille opetettiin, että evoluution eräässä vaiheessa ihmisen muotoon kehittynyt “kaksijalkainen” rakensi alttarin eli alkoi kaivata jotain itseään suurempaa. Niin syntyi uskonnollinen elämä.

    Raamatun alkulehdillä kuvataan edellä tapahtunutta hyvin syvällisellä tavalla. Ihmettelen, miten se on ollut mahdollista silloin, kun ei vielä ollut tieteellistä toimintaa. “Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.” (1 Moos.2:7)

    Tiede ei tietenkään voi todistaa Jumalasta mitään, ei puolesta eikä vastaan. Evolutiossa syntynyt kaipuu löysi sanat, joilla kuvataan ihmisen alkuperää. Meillä kristityillä on se usko, että sanojen takana on Jumalan Henki. Tätä ei voi järjellä todentaa. Se on meidän uskonkäsityksemme. Se on itse Jumalan ilmoitusta ihmisen tajunnan tasolle, sanoiksi muutettua.

    Minulla ei ole minkäänlaista ongelmaa tutustua evoluutio-opin mukaiseen tietoon. Se mikä on aikojen kuluessa syntynyt, se on Luojan – Jumalan – tekoa. Se miten asia tieteen tavalla kirjoitetaan luettavaksi, on tekstiä samasta asiasta. Uskon, että ihmisen järki ja sen löytämä tieto ovat Jumalasta lähtöisin. Ateistit ajattelevat toisin. Ajattelun vapauskin on mahdollista tässä Jumalan luomassa maailmassa, niinkuin Raamatun kertomus paratiisin tapahtumista osoittaa. Jumala on antanut elämän myös ateistille.

    Entä Jeesus? Jos Jumala on tehnyt kaiken olevaisen, eikö hän olisi voinut hetkeksi astua “alas taivaasta” ja tulla ihmisen muotoon? Tiede ei voi todistaa tätä puolesta eikä vastaan. Mutta ihminen voi uskoa, että Pyhä Henki – joka oli jo kaiken alussa – “todistaa” minun aivoissani uskon todellisuudessa.

    Apostoli on kirjoittanut uskonelämän ohjeen, jossa puhutaan järjellisestä jumalanpalveluksesta. Olen alleviivannut sen paksusti Raamattuuni. Se löytyy Kirjeestä roomalaisille, luvusta 12, jakeet 1-2 (Room.12:1-2). Kunpa osaisin elää sillä tavoin yhteydessä Pyhään Kolminaisuuteen ja yhteydessä lajitovereihini! Yritän, ja jokainen jumalanpalvelus – niin sanajumalanpalvelus kuin myös ja ennen muuta messu, ehtoollinen – nostaa minut jaloilleen, yhä uudestaan ja uudestaan.

    “Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen. Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee. Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus” (1 Kor.13:11-13).

  10. 21.8.2017 at 20:31

    Evoluutioteoriaa ja Raamatussa olevaa luomiskertomusta on hyödytöntä vertailla keskenään. Evoluutioteoriassa tutkitaan elollisen kehityslinjoja ja se muuttuu koko ajan, jotain putoaa pois ja jotain otetaan tilalle. Siinä ei kuitenkaan kerrota miten elämä alkoi. Evoluutioteoriassa on omat puutteensa ja odotakin koska ilmoitetaan nyt kaikki on ratkaistu.

    Raamatun luomiskertomuksessa ei selitellä miten luomakunta tehtiin. Luomisen työ alkaa näin, Jumala sanoi: Tulkoon valo! Ja valo tuli. Eikä muuta. Luomiskertomus esitetään päivämuodossa ja kullekin päivälle Jumala sanoi mitä sille päivälle tapahtuu ja sitten todetaan ja niin tapahtui.

    Kuudennelle päivälle Jumala sanoi: Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme. ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu.

    Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

    Evoluutioteorian ja Luomiskertomuksen vertailu tai niistä väittely on turhaa, niin eri tavalla ne tuovat esiin sen mitä tuovat. Heprealaiskirjeen kirjoittaja sanoo: Uskon kautta me ymmärrämme.” Uskon kautta me ymmärrämme, että ihminen on luotu Jumalan kuvaksi, mieheksi ja naiseksi, ei apinaksi.

  11. erkki lintunen
    21.8.2017 at 21:04

    Menipä turhaksi kuuden vuoden opiskelu Helsingin teologisessa tiedekunnassa! Tai ei ihan. Tuli tutustuttua myös fundalismiin.

  12. Leo Härkönen
    21.8.2017 at 23:55

    Tästäkö alkoi Eiran peräänkuuluttama kirjoittelun aktivoituminen?
    Luomisen (tai alkupläjäyksen) jälkeen onkin tapahtunut yhtä sun toista jännää…

    Tässä viisussa esitetään elämää suurempia kysymyksiä pohdittavaksemme:
    https://www.youtube.com/watch?v=ZoKRzDKFNec

  13. 22.8.2017 at 2:25

    Eira pyysi kirjoituksia,nyt sinä saat mitä pyysit.Kaleville ensin,Alussa Jumala loi taivaat ja maan,maa oli autio ja tyhjä ja pimeys oli syvyyden päällä ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.Erkki sanoit että meni tyhjään kuuden vuoden opiskelu,Jos tämä minkä opit Jumalasta on kaikki ,niin olet oikeassa .Ei evuluutiosta kannata kinastella, siinä ei ole mitään perää ,Darvin sen aloitti ,ja tiedolla ei ole mitään tekemistä tämän opin kanssa.Austraaliassa joku aika sitten löysivät pääkallon kaivauksissaan,ensin se oli miljoonia vuosia vanha, Carpon datin todisti sen olevan 50000 vuotta vanha,lopputulos oli että kalloon sukulaiset asuivat viela samalla alueella.Tämän evuluutio opin tarkoitus on ettäihmiset oppivat tietämään ettei Jumalaa ole,eikä meidän tarvitse vastata teoistamme ,kun kuolemme.Erkki luki erilaisesta raamatusta että Jumala puhalsi ihmisen sieraimiin ja hänestä tuli elävä olento.Hänestä tuli sanan mukaan elävä sielu.Olennoilla ei ole elävää sielua, niiden sielu on veressä,ja ei tule taivaaseen niinkuin elävä sielu tulee.Kun Jeesus kuoli ristillä, Hän lunasti ne sielut jotka Isä oli hänelle antanut.Tämä lunastus on silloin täydellinen kun meidän ruumiimme myös lunastetaan,uskovain ylösnousemuksessa.Ensimmäinen KAKSIJALKAINEN OLENTO oli Kain joka rakensi alttarin Jumalalle,hän etsi Jumalaa, toisin kuin hänen isänsä Aadam ei raamatun mukaan koskaan tehnyt parannusta,ja tästä perisynnistä saamme kaikki osamme.Lopetan nyt ja odotan keskustelua tästä ihanasta aiheesta ,kuulemiin.

  14. erkki lintunen
    22.8.2017 at 6:20

    Olen hyvin pahoillani, että Saarivaaran juhlasta aloitettu kirjoittelu muuttui aivan toisenlaiseksi. Ei olisi pitänyt vaihtaa Saarivaaraa Keravaksi. Olen pahoillani myös sen vuoksi, että kirjoitin fundalismi, kun olisi pitänyt kirjoittaa: fundamentalismi.

    Kun kävi niinkuin kävi, annan vinkin heille, jotka ovat tästä fundamentalismista kiinnostuneet. Klikkaa ensin fundamentalismi ja sieltä: Kimmo Ketola. Mitä on fundamentalismi? – .Jos jaksat lukea tuon tekstin, voit vähän aavistella, mitä on mm. teologinen tiede. Ketolan perinpohjainen käsitteen selvitys tuo esille myös hyvin ajankohtaista tietoa tämän hetkisestä maailmanmenosta.

    Palataan kuitenkin sinne Saarivaaraan. Olisi kiva saada nähtäväksi kuvia mainitusta juhlasta.

  15. Mikko Immonen
    22.8.2017 at 7:46
  16. Mikko Immonen
    22.8.2017 at 7:52

    Korjaus edelliseen kommenttiini: Piti olla fundamentalismi.

  17. Poikamies kolmannessa polvessa
    22.8.2017 at 8:15

    Nyt kun on fundeerattu tuosta fundamentalismista, niin löytyskö yhtään positiivisempoo aihekenttee joka hipos vähän lähemmin tätä nykyhetken aikakautta? Suattaa sieltä jottain putkahtoo mieleen kun oikein yrittää:-)

  18. Poikamies kolmannessa polvessa
    22.8.2017 at 8:18

    Esim: Saako naapuritontille rakentaa? Nimim, Paalutinko turhaan?:-)

  19. Leo Härkönen
    22.8.2017 at 8:56

    Siinä olikin seikkaperäinen kirjoitus fundamentalismista, jonka voisi suomentaa tiukkapipoisuudeksi. Kirjoituksesta saisi varmaan paljon uutta vettä myllyyn.

    Muistaakseni värtsin kirjoittelijoita ohjeistettiin taannoin pidättäytymään kirjoittamasta henkilökohtaisesti aroista aiheista – kuten uskonnosta ja politiikasta.

    Tällaisina “kuivina kausina” on kuitenkin mukava lukea uskonoppineiden väittelyitä – vaikka ei niistä paljon ymmärtäisikään. Sen kyllä jo muutaman kommentin perusteella huomaa, että poteroissa ollaan tiukasti eikä periksi anneta.

  20. Poikamies kolmannessa polvessa
    22.8.2017 at 9:55

    Painetaan leuka rintaan ja edetään kohti uusia vastoinkäymisiä:-)

  21. 22.8.2017 at 11:17

    Mainitsin aikaisemmin että minulla ei ole oikeutta puuttua teidän asioihin, olenhan ollut jo47 vuotta poissa paikkakunnaltanne.Mutta on yksi syy miksi haluan kertoa näistä asioista teille.Kun luin edellisiä teidän kirjoituksia,kävi selville miksi on oma kirrkkomme tyhjentynyt.Jos ei sanan julistajatkaan tiedä kuka Jeesus on ,kuinka he voivat julistaa pelastus sanomaa toisillle?Miksi sitten täytyy pelastua,jos et ole pelastettu olet kadotettu.On vain kaksi valtakuntaa jonka jäsen olet,Jumalan ,ja saatanan.Ei ole muuta vaihtoehtoa kenellään.Suomihan on kristitty maa,kuitenkin on satoja poliiseja oltava vahtimassa näitä kristittyjä.Jeesuksen opetuslapsia alettiin kutsua kristityiksi,se oli pilkkanimi silloin.Nyt on sana kristitty niin yleinen,kun kuuntelet kapakan ulkopuolella,kuinka nämä kristityt huutavat siellä avuksi meidän Herran nimeä.Kysyn vain onko asia ihan kohdallaan?Pelastettu ihminen elää maailman ulkopuolella,ei hän tarvitse sen huveja,hänellä on parempaa tekemistä.Lupaan etten enää häiritse teitä näillä asioilla.Kuulemiin

  22. erkki lintunen
    22.8.2017 at 14:13

    Klikkaapa “Kappelin kellot” ja sieltä löytyy Tellen kirjoitus: “Kappelin kellot – VÄRTSI”.

  23. Jussi Raerinne
    22.8.2017 at 22:18

    Viikko 33 / 2017 on jo historiaa, mutta ikään kuin jatkumona enoni viimeisimmälle kommentille vielä muutama rivi, koska otsikon mukaan “sana on vapaa”:

    Raamatun mukaan Israelin kansa on Jumalan silmäterä, joka – niin kuin tiedämme – kuitenkin on joutunut uppiniskaisuutensa vuoksi hajaantumaan ympäri maailmaa ja kärsimään hyvin paljon. Tätä samaa silmäterä-ilmaisua on joskus taidettu käyttää myös Suomesta ja sen kansasta kaiketi lähinnä Toisen maailmansodan tapahtumien perusteella. Maamme nuoren itsenäisyytemme säilyminen oli niin uskomaton asia, että se oli oikeasti kaikesta sodan aiheuttamasta tuskastakin huolimatta suuri Jumalan ihme. Tämä maa – niin kuin myöskin tiedämme – on silloin totisessa rukouksen hengessä huutanut niin rintamamiehen kuin kotiäidin sekä tehdastyöläisen kuin opettajan että ministerin ja presidentin suulla Kaikkivaltiasta apuun.

    Minulle saa nauraa, mutta kun pohdiskelen maailman menoa yleensäkin ja nyt erityisesti oman maamme viime aikojen tapahtumia sekä peilaan niitä eduskunnan ja jopa kirkon tekemiin erinäisiin Sanan vastaisiin kannanottoihin ja päätöksiin niin väistämättä mieleeni nousee kysymys: Käännämmekö tai olemmeko ehkä jo kääntäneet päällemme Jumalan vihan?

    “Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana” (Matt. 15:8)

    Tämä on mielestäni vakavan itsetutkistelun paikka meille jokaiselle!

  24. Pentti Pakarinen
    24.8.2017 at 10:32

    Kyllä se alkaa rapistua entinen rippikirkkokin,1949 pääsin ripille siitä kirkosta.

  25. erkki lintunen
    24.8.2017 at 12:09

    Kaustajärvi-kirjan sivulla 170 on Pentin mainitseman rippikoulun valokuva. Vasemmassa laidassa seisoo silloinen Värtsilän kirkkoherra Lauri Emerik Uski. Rippikoulua pidettiin väliaikaisessa kirkossa, joka oli Uudenkylän maamiesseuran talossa. Nyt tuo talo on näköjään kovin rappeutunut. Mutta myös Uskin kovalla työllä ja lahjoitusvaroilla rakennettu nykyinen Värtsilän kirkko kaipaa korjausta, ainakin ulkoseinien maalausta. Sitä varten oli talkootyösuunnitelma, jolla kirkko olisi maalattu kuluvan vuoden keväällä ja kesällä. Työ olisi ollut Tohmajärven seurakunnalle ilmaista. Maaleja, tellinkejä ja vakuutuksia varten olivat eurot Kotiseutyhdistyksen tilillä. Talkooporukka ei saanut seurakunnalta lupaa. Talkootyöstä ei oltu kiinnostuneita seurakunnan taholla.

    Tohmajärven seurakunnan asenne ja toimenpiteet Värtsilän kirkkoa kohtaan ovat hämmästyttävät. Talkootyön rahoittaja – Värtsilän Kotiseutyhdistys – ei nyt tiedä, mihin eri puolilta maata annetut lahjoitusvarat käytetään.

  26. Tuula
    24.8.2017 at 13:15

    Joutessani lueskelin TJ seurakunnan pöytäkirjoja. Kirkkoneuvoston kokous 20.6.2017 on käsitellyt Värtsilän kirkkoakin koskevaa asiaa. Pöytäkirjan pykälä 65.

  27. Jussi Raerinne
    24.8.2017 at 14:53

    Olin kirkkovaltuuston varapuheenjohtajana mukana mainitussa kokouksessa. Minulla ON neuvoston kokouksissa läsnäolo – ja puheoikeus, mutta EI esitys – eikä äänioikeutta.

    Olisin henkilökohtaisesti mielihyvin suonut, että Erkin mainitsema talkootyö olisi päästy toteuttamaan. Olen suunnitelman epäviralliseen versioon perehtyneenä vakuuttunut, että homma olisi Oiva Tikan johdolla varmasti suoritettu.
    Asiahan kompastui neuvoston käsittelyssä (näennäisesti ?) siihen, että Kotiseutuyhdistys ei toimittanut sähköpostitse lähetetystä pyynnöstä huolimatta mainittua talkootyösuunnitelmaa kokoukseen mennessä valmisteltavaksi kokousta varten.
    Oiva Tikka oli kehotuksestani pyytänyt keväällä audienssia kirkkoherran ja talouspäällikön kanssa. Tiedustellessani kokouksessa syytä siihen, miksi tätä kutsua ei ole hänelle toimitettu niin kysymykseeni vastattiin, että ensin olisi pitänyt saada tutkittavaksi virallinen suunnitelma.

    Olipahan totuus sitten niin tai näin, mutta miksi sitä suunnitelmaa ei sitten pyydetyssä aikataulussa Kemien mäelle ilmaantunut?

  28. Alpoaatos
    24.8.2017 at 15:09

    Reino Holopaiselle
    Hei Reino, kommenttisi alussa kirjoitit tähän tapaan: “Eira pyysi kirjoituksia, nyt saat niitä”.

    Minusta vaikuttaa siltä, että Reino ymmärtää tuon Eiran mainitseman “kirjoitus” -sanan eri tavalla kuin on tarkoitus.

    Minä ymmärrän asian niin, että kirjoitus, juttu tai mitä nimeä siitä käytetäänkin on Eiran tarkoittamassa mielessä “kirjoitus” vasta silloin, kun se lähetetään verkkolehdelle sähköpostissa osoitteella (muistaakseni) verkkovartsi@qmail.com.
    Näin lähetetty kirjoitus sijoitetaan tiettyihin arkistoihin tuolla bittimaailmassa ja on löydettävissä nimen ja osoitteen avulla.

    Kommentteihin kirjoitetetut puheenvuorot eivät tässä mielessä ole “kirjoituksia” eikä niitä löydy kuin vahingossa.

    Vaikea asia selittää, mutta jos kelle jää vielä epäselväksi niin vielä kerran selkosuomeksi;

    Tee kirjoitus.
    Anna kirjoitukselle mahdollisimman kuvaava nimi.
    Jos on kuvia niin lähetä niitäkin. Mainitse kenen kuvia ovat.
    Lähetä sähköpostissa.

    Verkkolehti Värtsissä on palstakilometreittäin kommentteja. Hyviä kirjoituksia mutta väärässä paikassa. Ehkä juuri siksi Värtsissä ei ole “kirjoituksia” kun valtaosa asioista kirjoitetaan kommenttiketjuihin vaikka monista niistä saisi omia hienoja tarinoitaan.
    Alpo Rummukainen

  29. erkki lintunen
    24.8.2017 at 17:29

    Värtsilän Kotiseutuyhdistys ei ole missään vaiheessa esiintynyt Värtsilän kirkon maalaajana. Yhdistys on tarjoutunut ainoastaan talkootyössä tarvittavien maalien, tellinkien ja vakuutusten rahoittajaksi. Jos talkootyön “johtaja” Oiva Tikka olisi päässyt kirkkoherran, talouspäällikön sekä Kiinteistö- ja ympäristötyön johtokunnan puheenjohtajan puheille, olisi kirkkoneuvostolla ollut tietoa päätöksentekoa varten. Vaan ei päässyt.

    Ja sitten valittiin toinen tie. Mainittu johtokunta valmisteli kirkkoneuvostoa, niin että sen olisi ennen päätöksentekoa saatava toimenpiteestä suunnitelma. Miksi ei johtokunta itse ollut kiinnostunut suunniltelmasta ja kutsunut Oiva Tikkaa siitä kertomaan. Ei myöskään kirkkoneuvoston kokousta valmistelleet pyytäneet johtokuntaa selvittämään tarjolla olleen maalauksen suunnitelmaa. Tässä vaiheessa otettiin kuvaan mukaan Kotiseutuyhdistys ikäänkuin se olisi talkoiden toteuttaja. Varmuuden vuoksi sitten talouspäällikkö pyysi — sähköpostitse — yhdistyksen sihteeriltä niitä selvityksiä. Pyyntö ei tavoittanut sihteeriä, ja vaikka olisi tavoittanutkin, niin kovin heppoisella menetelmällä talouspäällikkö asioi. Olisi voinut esimerkiksi soittaa sihteerille tai puheenjohtajalle. Vaan ei kiinnostanut kymmenien tuhansien arvoinen tarjous ja verovarojen säästö.

    Kotiseutyhdistys sai tutustua Oiva Tikan perinpohjaisiin selvityksiin ja suunnitelmiin ja oli valmis rahoittamaan ne, mutta ei edes kuvitellut, että olisi tiedonvälittäjä seurakuntaan päin. Hallinnollisilla kikkailuilla saatiin aikaan se, ettei kirkkoa nyt sitten maalatakaan. Ja aktivistien turhautumisella ei ole rajoja. Merkittävä kiinnostus seurakuntaan päin torjuttiin.

    Kaikesta edellä sanotusta huolimatta Värtsilän kirkko on maalattava tavalla tai toisella ja sillä maalilla, joka on saaristo-olosuhteissa todettu kestäväksi ja jolla on jo kaksi ulkorakennustakin kirkolla talkoilla maalattu.

    Ei tässä yhteydessä minulta enempää – seurakunnan maineen vuoksi ei enempää.

  30. Tuula
    24.8.2017 at 18:33

    “Hallinnollisilla kikkailuilla saatiin aikaan se, ettei kirkkoa nyt sitten maalatakaan”

    Ihan samaan tulokseen minäkin tulin, kun luin pöytäkirjan ja nämä kommentit.

  31. Eira Varonen
    25.8.2017 at 9:59

    Alpo kirjoitti hyvin. Kiitos!

    hyvä kun on tätä kommentointia edes, jos se loppuisi, lienisi Värtsin loppu. Hiljaiseksi on mennyt tämä Värtsi verkkolehtemme…

    Hiukan huolestuneena huokailee.. Eira

  32. Irene peuhkurinen
    25.8.2017 at 10:48

    Vuottakeehan, ku han illat pimenee ja säät kylmenee. Kyllä sitten joutaa vaikka tietsikan ääressä istumaan. Eiköhän niitä juttujakin ala tulla. Meikäläisen kohdalla vaan tulee ikää liialti ja luovuus hiipuu.

  33. Hemppa Turunen
    25.8.2017 at 11:30

    Itse kommentti otsikkoon ja tähän viikkoon ja Värtsilään.
    Viimeisen vuorokauden aikaan kertyi vettäkin sademittariin Pappilantiellä peräti 32 miilliä.
    Miten kuivaa lie muualla ollut.

  34. Mikko Immonen
    25.8.2017 at 13:41

    Joensuussa vettä tuli eilen noin 12 milliä. Runsaimmat sateet näkyivät olevan sadetutkan mukaan siellä rajanpinnassa. Tämä kesä on ollut samaa rataa sateiden suhteen. Ennustetut runsaat sateet ohittavat Joensuun itä-ja länsipuolelta. Ennustetta katsoessa sadetutka näyttää punaista, mutta Pyhäselkä jakaa sateet heikommiksi.

    Elokuussa tähän mennessä sadetta on kertynyt noin 70 milliä. Heinäkuussa 60,6 mm, kesäkuussa 49,4mm ja toukokuussa 30 mm. Ukkosia on ollut todella vähän, nekin kiertää kaupungin ja ovat olleet kauempana. Elokuussa kahdesti, 12 ja 13 päivänä, nekin kauempana.Toukokuussa 25.5 kerran ukkosta, kesäkuussa 26 ja 27 päivä, heinäkuussa 18 ja 20 päivä. Nämä ovat minun havaintoja. Olen seurannut niitä myös säätutkasta.

    “Ensilumi” on satanut 6.7. noin 5 senttiä aamulla Enontekiöllä. Eilen Yle uutisoi myös Lapissa olleen paikoin räntäsadetta. Tämä kesä oli tällainen, syksy saapuu. Joensuussa ei ole ollut yhtään hellepäivä. Muutamana päivänä +24 astetta on ollut ylin lämpötila.

  35. Hemppa Turunen
    25.8.2017 at 14:45

    Värtsilässä Pappilanpellon alueella on elokuun aikana tullut jo 136 mm vettä.
    5.8 oli kesän rankin kuuro, joka antoi tunnissa 20 mm.
    Heinäkuu 60 mm, kesäkuu 59 mm ja toukokuu 31 mm. Kaiken kaikkiaan märkä ja kylmä kesä.

  36. Alpoaatos
    25.8.2017 at 14:59

    Kiersin Värtsilän kuntoraraa puolen yön aikaan. Silloin sää tilanne muuttui. Oli erittäin lämmin oikein samettisen pehmoinen sää. Ukkonen alkoi jyrähtelemään ja tunnissa “taivaan tulia” oli joka puolella. Harmi kun ei ollut kameraa. Yöllä ei tullut vielä vettä kovin paljoa ukkosesta huolimatta. Mutta kun alkuun pääsi niin on sitä nyt tullut ihan riittävästi.

  37. Alpoaatos
    25.8.2017 at 15:01

    Tämä ukkonen oli siis keskiviikon ja torstain välisenä yönä.

  38. Esko Tarvainen
    13.8.2018 at 20:32

    Kyllä on jäänyt mieleen kun moottoripyörällä tyttökyliltä Ilomantsista elokuun aamuyöllä palasin. Pitkät suosuorat ja täyskuutamo, sekä usva suonpäällä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *