Ajatuksia Värtsilän kirkon liepeiltä

Näyttää siltä, että Värtsilän kirkko ja muut seurakunnan kiinteistöt ovat ehtymättömän kiinnostuksen kohteina Värtsin verkkolehdessä. Samoin on havaittavissa seurakunnan metsähakkuidenkin osalta. Sinänsä tällainen kiinnostus on kaikkien demokratian sääntöjen mukaista, sillä yhteisestä omaisuudesta on kysymys. Toivoisin keskustelun olevan kuitenkin asiallista ja sen perustuvan tosiasioihin, eikä mutu-tuntumaan. Nämä lienevät hyvän keskustelun periaatteet ylipäätäänkin. Värtsin päätoimittaja pyysi minua kirjoittamaan verkkolehteen seurakunnan aikeista ja vähän muutenkin. Tässäpä siis tämä.

Vaikka seurakunnalla ei olekaan pyykitettynä mitään ”Uskin perintömetsää”, osa verkkolehden kommentoijista tuntuu pitävän entisiä Värtsilän seurakunnan metsiä jollakin tavalla korvamerkittyinä. Näinhän ei ole eikä tule olemaan. Yhdistynyt seurakunta hakkuuttaa metsä omaisuuttaan oman metsäsuunnitelmansa mukaisesti seurakunnan talouden tukemiseksi. Historiaa tuntevat tietänevät myös sen, että Värtsilän seurakunnan metsäomaisuus on pohjimmiltaan tohmajärveläistä perua, joka Värtsilän seurakunnan erottamisessa v 1909 siirtyi uuden seurakunnan omaisuudeksi. Mutta nyt koneet ovat leimikoissa ryskäneet ja puuta on kaatunut – alijäämien katteeksi! Takana on se aika, kun kerran kävelin Yhdyspankista Osuuspankkiin miljoonan sekki povitaskussani. Enpä ollut köyhä enkä kippee! Ka, seurakunnan talletusvaroja siinä vaan siirreltiin pankista toiseen… Uteliaille voin kertoa, että ne rahat kulutettiin kokonaisuudessaan Tohmajärven kirkon remonttiin vuonna 2005.

Toimintasuunnitelmassa ja talousarviossa vuodelle 2016 ja suunnitelmavuosille 2017-2018 on joitakin kohtia, jotka koskevat Värtsilän kirkkoa. Seurakunnalla on velvollisuus huolehtia myös tästä rakennuksesta. Tänä vuonna suunnitelmissa on valmistella kirkon remonttia ja kartoittaa ulkomaalaustyötä ja anoa kohdetta avustus-kohteeksi. Kuluvana vuonna on myös tarkoitus korjata pääsisäänkäynnin otsalautoja esimerkiksi lahjoitusvaroja hyväksi käyttäen. Jospa sitten saisi myös koemaalattua jonkun ulkovaraston seinistä vaikkapa talkoilla. Ideana on kokeilla, miten maali pysyy vanhan maalin päällä. Ja jos Luoja ja Kirkkohallitus suo, kirkko maalataan ulkoapäin vuonna 2017 ja samalla uusitaan kirkon sadevesijärjestelmä. Siinäpä siis urakkaa kerrakseen! Ja mikä tärkeintä: Värtsilän kirkko ei ole talvella kiinni, toiminta jatkuu edelleen… Kirkkovaltuuston varapuheenjohtaja Jussi Raerinne on näistä asioista jo ansiokkaasti kertonutkin Värtsin sivuilla. Ei ole jäänyt häneltä kynttilä vakan alle.

Seurakunnan talous on näinä aikoina pääsääntöisesti kädestä suuhun elämistä. Ja välillä rahaa on mennyt enemmän kuin on suunniteltu tai sitä on tullut vähemmän kuin olivat odotukset. Siitä siis tuo yli 200 000e:n alijäämä usean vuoden ajalta. Ja kuitenkin, monenlaista puuhataan. Kirkkovaltuusto katsoi äänestyksen jälkeen aiheelliseksi osallistua kolmen vuoden aikana Tohmajärven (siis järven) kunnostukseen. Samoin Kemien srk-talon urut korjataan tämän vuoden alkupuolella (sekin vie enemmän rahaa kuin suunniteltiin, kiitos Kirkkohallituksen niukan avustuspolitiikan!) Tohmajärven kirkonkin urut reistailevat. Samoin maali tippuu Kirkkoniemen kirkon ulkoseinistä, vaikka kuinka kirkkoherra rukoilisi. Kemien seurakuntatalon peltikatto rumisee ja kolajaa tuulella kuin ilmoittaakseen, ett uusia pitäs, uusia pitäs…

Tulopuoli jää tässä kirjoituksessa vähemmälle kerronnalle. Toiminta-suunnitelma tuleville vuosille sisältää muutamia ehdotuksia, joiden toivotaan kohentavan seurakunnan taloutta. Tonttien ja metsäpalstojen myyntiä muun muassa.

Seurakunta on pohjimmiltaan enemmän kuin seinät, kyntteliköt, liturgiset kaavut, metsäpalstat tai kirjanpidon bittijonot. Seurakunta on Kristuksen ruumis, jossa hallitsee kolmiyhteinen Jumala Henkensä kautta. Itäisen maan tietäjät lähtivät omasta maastaan kaukaa seuraamaan outoa tähtikuviota. Tähtikuvio teki käännöksen Betlehemin yllä. Se oikea ”valo” makasi seimessä, kapaloituna olkien päällä. Syttyköön hänen valonsa meihin luomaan sekä ymmärrystä että rakkautta yhteistä asiaa kohtaan!

Kaikin puolin kaikille seurakuntalaisille ja Värtsin verkkolehden lukijoille hyvää ja siunattua Uutta Vuotta 2016!

Mikko Lappalainen
kirkkoherra
Tohmajärven evl seurakunta

Share

21 comments for “Ajatuksia Värtsilän kirkon liepeiltä

  1. Kirkkoherran kirjoitusta voisi kommentoida – asiallisesti – useastakin syystä. Pidättäydyn siitä, koska olen esiintynyt usein Värtsin palstoilla, eikä ole tarvetta toistaa itseään. Olen myös ilmoittanut kirkkoherralle henkilökohtaisesti, etten keskustele enää hänen kanssaan Värtsilän kirkon korjaustarpeista, jumalanpalveluksen sisällöistä ja muodoista (kirkossa meneillään olevan uudistuksen vuoksi), päiväkerhojen viemisestä pois kirkon kerhohuoneesta rivitalon kaksioon, pyhän kolmen päivän juhlan poistamisesta Värtsilän kirkosta, valoista kirkon pihalla ja hautausmaan keskusristin ympärillä.

    Virkaurani jälkeen vaikutin aktiivisesti Värtsilän kunnan paluusta emäpitäjään (ja sitä kautta myös seurakunnan). Kirkon eri tasoilla kokemusta saaneena tarkastelen nykyistä menoa hyvin avarakatseisesti. Värtsilä ei ole minulle kompleksi. Se on osa Tohmajärveä. Olen iloinen siitä, että piispa on käynyt seurakunnassa, samoin Kirkkohallituksen yliarkkitehti ja Museoviraston intendentti. Näyttää siltä, että asiat etenevät niinkuin pitää. Myös jumalanpalveluselämä – sanajumalanpalveluksen ja messun – tuleminen entistä enemmän suosituksi kokoontumisen muodoksi.Toivon sitä. Sehän on lopulta se tärkein tehtävä kaiken muun tekemisen keskellä.

    Apostoli kirjoittaa: ”Puhun teille kuin järkeville ihmisille. Harkitkaa mitä sanon. Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.” (1 Kor.10:15-17).

    Värtsilän Kotiseutyhdistyksen ”papinsäkissä” on pohja ja vähän korvamerkittyä rahaa kirkomme korjausta varten. Eiköhän talkoohenkeäkin löytyne. Papit made in Värtsilä -kirjaa on myytävänä. Värtsilän ensimmäisen, vuonna 1941 palaneen, kirkon paikalla kutsuvat kellot ortodoksiseen jumalanpalveluksen. Sen edustalla lepäävät sodissa kaatuneet itsenäisen Suomen puolesta taistelleet. Pidetään huoli siitä, että lahjoitusvaroin rakennettu Värtsilän toinen kirkko kutsuu tohmajärveläisiä messuun leipää murtamaan.

  2. Rohkenen suositella ainakin yhden koeseinän maalaamista kotimaisella petroliöljymaalilla. Maali on hitaasti kuivuvaa, himmeää ja nihkeää sudittavaa. Se kuitenkin tarttuu ja pysyy käytännössä kaikilla pinnoilla ja peittää kertamaalauksella.

  3. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

  4. Meidän Kirkkoherramme joutuu varmaan monesti miettimään samalla tavalla kuin takavuosien Italian jalkapallomaajoukkueen valmentaja. Hän totesi, että meillä Italiassa on 36 miljoonaa ihmistä, jotka tietävät paremmin kuin hän kuinka joukkuetta on peluutettava.

    Värtsilässä on jotain viisisataa seurakuntalaista, jotka tietävät paremmin kuin Kirkkoherra ja muut vastuuhenkilöt mikä on tärkeysjärjestys seurakunnan kiinteistöjen hoidossa.

  5. Terveiset täältä Kemiönsaaren kunnasta Taalintehtaan taajamasta. Seurakuntaelämä teillä näyttää pyörivän sangen maallisissa asioissa. Mitä myydään, mitä korjataan. Eikö hengellisissä asioissa riitä papeille tekemistä?
    Seurakunnan kiinteistöt niin metsät kuin kirkotkin pitäisi jättää seurakuntalaisten huoleksi. Sitä vartenhan ovat luottamushenkilöjärjestelmät. Pitää antaa valtaa ja vastuuta heille, jotka viulutkin maksavat.
    Seurakunnan luottamustehtävissä mukana olleena, minulle jäi kuva, että niin papit kuin muutkin seurakunnan palkolliset ohjasivat maallisen puolen asioita enemmän kuin laki salli. Tästä kun muistuttelin, en ollut kovin pidetty heidän keskuutessaan.
    Kirkkojen ja maallisen omaisuuden hoidosta jätin jokaisesta mukana olleestani kohdasta kirjallisen merkinnän päätöksiin tai muistioihin. Sieltä ne löytyvät, jos ketä kiinnostaa.
    Olen vanhan koulukunnan kannattaja. Sen voi kiteyttää vaikka niin, että suutari pysyköön lestissään. Seurakunnassa on tehtäviä, joista toisilla on tietämystä enemmän kuin toisilla. Joskus tietämys pitää hakea seurakunnan ulkopuolelta.
    Lopuksi tulkoon tietoon, että Kemiön seurakunnalla on kuusi kirkkoa ja seurakuntalaisia suunnilleen sama määrä kuin Tohmajärvellä. Kuin myös se, että olen edelleen Tohmajärven evl.jäsen. Kunhan, ette ihan mahdoottomia rupea mesomaan.
    Hyvää Vuoden 2016 jatkoa. Veijo Tuunanen

  6. Maalattiinko Tohmäjärven kirkko remontissa 2005. Ja nyt jo maali tippuu eli 10 vuotta on nykymaalien ikä.
    Lienee tosiasia että useita kirkkoja on tuhottu maalaamalla. Väärä maali väärään paikkaan tuhoaa laudat jotka ilman maalaamista säilyisivät ja säilyvät kymmeniä vuosia pitempään.
    Eipä taida koemaalauksestakaan olla mitään apua koska tulokset tulevat näkyviin useimmiten vasta vuosien päästä eli kaikki maalit kestää sen takuuajan mikä niille annetaan.

  7. Nimerkillä on turvallista kirjoitella asioista, joista ei ole riittävästi tietoa. Sitä vastoin Veijo Tuunasen esille tuomiin kokemuksiin seurakunnan luottamustoimissa on syytä suhtautua vakavasti, olipa sitten kysymys seinien maalaamisesta tai Sanan saarnaamisesta. Pappien ja seurakuntalaisten yhteistyö on tärkeää sekä kiinteistöjen, hautausmaiden ja väestörekisterin kustannusten hoitamisessa että myös seurakunnan keskeisimmän kokoontumismuodon – messun – toteuttamisessa. Siellä täällä kirkomme seurakunnissa tämä näyttää toimivan. Eläkeläisenä on ollut aikaa – ja kiinnostusta – tätä tarkkailla.

  8. Asiallinen ja valaiseva kirjoitus kirkkoherra
    Mikko Lappalaiselta, kuin myös hänen saarnansa, joita
    on mahdollisuus silloin tällöin käydä kuuntelemassa.
    *
    Olen jo ajat sitten päättänyt, että jahka seuraavan kerran
    saadaan asiat solmuun ja ryhdytään syyttelemään
    nimimerkkikirjoittajia, niin avaan sanaisen arkkuni.
    Menipä sitten syteen tai saveen.

    Olen ennenkin ihmetellyt, mistä nämä kertakäyttönimimerkit
    tulevat ja minne ne katoavat. Koska nimimerkillä kirjoittaminen
    on Värtsissä sallittua – ja niin teen itsekin – en menisi ketään
    syyllistämään.

    Olen vaan rivien välejäkin tutkaillessani tullut tulokseen, että
    taitaapa nuo omalla nimellään esiintyvätkin sortua salanimien
    käyttöön. Saadaan aikaan hemminki hämminki ja alkuperäinen asia
    unohtuu.

    Arvaan, että joudun nyt tulilinjalle. Mutta jonkunhan tämäkin
    paise on puhkaistava! Ja kyllä kai toimitus näkee, mistä
    viesti on lähtenyt.

    En kommnetoi aihetta sen enempää.

    Riitta Pakarinen alias Telle

  9. Toivottavasti kommentit pysyvät asiallisina, Kirkkoa, seurakuntaa ja muitakin yhteisöjä ja minua saa arvostella. Mutta muita henkilöitä ei saa loukata.

  10. Kiitän kirkkoherra Lappalaista hyvästä kirjoituksesta. On hyvä tietää missä oikeasti mennään seurakunnan hallinnossa.

    Nimimerkeistä;

    Olen melkein ylpeä niistä etu nimistä, joilla vanhempani ovat minut kirkon kirjanpitoon ilmoittaneet. Niitähän voi käyttää vaikka nimimerkkinä.
    Alpo Aatos Taunon poika Rummukainen

  11. Vaikka olenkin ”mökkeilijä”.
    Syntymäkuntani on Värtsilä ja rippikirkkoni on Värtsilän kirkko.
    Leminrinteen hautausmaalla on haudattuna sukulaisiani ja tuttavia.

  12. Kirkkoherran laatima pikku huumorillakin maustettu tietoisku on mielestäni asiallinen. On hyvä, että verkkolehtemme päätoimittaja on lähestynyt paikallisseurakunnan ylintä viranhaltijaa ja näin saanut lukijoille välitetyksi koosteenomaisesti tilannetta missä mennään, miksi mennään, minne mennään ja miten mennään.

    Erkki Lintunen ilmoittaa katkaisseensa keskusteluvälit kirkkoherran kanssa; ehkä tiedän ongelman taustoja, ehkä en. Joka tapauksessa tällainen tilanne ei ole hyvä. Osin varmaan samoin ajatuksin Veijo Tuunanen pohdiskelee vallankäytön rönsyilemistä. Ilmiö ei liene aivan tuntematon sen enempää kunnissa kuin seurakunnissakaan. Mielestäni siitä on kuitenkin jokseenkin turha syyllistää pelkästään virkamiestasoa, koska sillä on kuitenkin hallinnossa lähinnä vain asioiden valmistelun ja esittämisen rooli. On luottamushenkilötason (valtuuston) hölmöyttä sekä selkärangattomuutta ja näköalattomuutta, jos ei tarvittaessa pystytä tai viitsitä esim. vääränlaisen herran pelon vuoksi kriittisestikin keskustelemaan asioista tai kyseenalaistamaan esitysten sisältöä.
    Niin tai näin, entiset ovat entisiä eikä niiden kaiveleminen varsinkaan mitään rakenna. Sotakirveet voisi haudata ja keskittyä yhdessä olennaiseen. Sukuunsa suopetäjä, niin kuin sanotaan; olemme kaikki enemmän tai vähemmän tietyllä tavalla luonnevikaisia mutta ”Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.” (Joh. 13:35)

  13. Nimimerkin suojassa voi antaa myös oikeaa tietoa joutumatta silmätikuksi. Kaikki meistä ei halua tulla julkisuuteen. Nykymaailmassa pitää jopa varoa antamasta tietojaan vapaaseen levitykseen ja kaiken maailman hakukoneiden kohteeksi.
    Jos haluatte olla vain sisäpiirin samanmielisten keskustelu- ja selkääntaputtelupalsta niin sehän meille kyllä käy, poistakaa vain kirjoitus- ja jopa lukuoikeudet meiltä ulkopuolisilta.

  14. Nimerkin käytöstä muutama ajatus. Olen käyttänyt nimimerkkiä paljon, jopa monessa lehdessä. Myös kolumnien allekirjoituksena. Yksi asia on kuitenkin äärimmäisen tärkeä. Jos aikoo tahallaan loukata jotakuta eikä mitenkään voi sitä itseltään kieltää, silloin on ehdottomasti käytettävä omaa nimeä ja julkisesti, ei vain päätoimittajan tiedossa. Täytyy seisoa – näkyvästi – sanojensa takana eikä laukoa puskasta. Jos joku nyt tämän kiistää, hän ei ole ymmärtänyt minua. Varmuuden vuoksi vielä: en aliarvioi nimerkillä kirjoittamista!

  15. Mimimerkki suojaa, kitos !

    Olen samaa mieltä asioista mitä kirjoitit. Oikeaan osuvaa.

    lainaus:
    ”Nimimerkin suojassa voi antaa myös oikeaa tietoa joutumatta silmätikuksi. Kaikki meistä ei halua tulla julkisuuteen. Nykymaailmassa pitää jopa varoa antamasta tietojaan vapaaseen levitykseen ja kaiken maailman hakukoneiden kohteeksi.”

    En halua minäkään paljastaa oikeaa henkilöllisyyttä. Tunnen Värtsilän pitäjän ja melkein kaikki ihmiset ja sen vuoksi ei ole halua joutua arvostelun kohteeksi asianmukaisista kommenteista turhan vakinaisen väen itseriittoisuuden takia.

    Kun se ei ole VARMASTI loukkaamista ketään kohtaan, jos toteaa sen, että toisen ihmisen menettely ei ole se ainut ja oikea tapa, jos on olemassa kuitenkin monia vaihtoehtoja toimia ja valita niistä omansa itseään miellyttävimmän. ANTAKAA SE VAPAUS VALITA MYÖS MUILLE !

    Värtsin palstoilla vain tuntuu, että ulkopuolisia mielipiteitä = vaihtoehtoja ei kunnioiteta ollenkaan. Heti tulkitaan henkilökohtaiseksi loukkaamiseksi tai joidenkin mummojen taholta ”trolleiksi”. Tietävätköhän mitä ”trolli” oikeasti on , vai liekö sellainen uusi ”sivistyssana” jonka käyttö on ns. muotia ?

    • tahallinen ärsyttäminen tai häiriköinti Internet-keskusteluissa
    • Trolli (infosota), propagandan levittäminen tai ahdistuksen aiheuttaminen osana informaatiosodankäynnin operaatiota

    Näitähän ”trolleja” oman mielipiteen julkaiseminen ei todellakaan ole. Vaikka se ei kaikkia miellyttäisikään. Muistakaa se ja ymmärtäkää lukemanne !

    Värtsin vakikirjoittajat ovat arvostelun ulkopuolella omasta halustaan ja vaatimuksestaan. Monta esimerkkiä kommenteista, joissa ilmoitetaan jo tekstissä, että tämä on mielipiteeni ja tätä on turha arvostella, en ota korviin kuuleviin sitä mitä muut ihmiset ovat mieltä asioista.

    Saahan sitä arvostella tai sekös vasta on muita kohtaan sananvapauden rajoittamista ja Värtsin sisällön rajoittamista ja juttujen kirjon kuihtumista siihen yhteen ideologiaan, jota kaikkien tulee kannattaa.

    Avatkaa ne pirttien räppänät ja katsokaa, vaikkakin siitä kapeasta näkökulmasta maailmalle. Sieltä muuten löytyy paljonkin muutakin elämää kuin se oma pieniin kuvioihin käpristynyt omatietoisuus maailmankuvasta, jota on tottunut näkemään, kokemaan ja turvautumaan siihen maailman muuttuessa ympärillä. Maailma muuttuu, miksi värtsiläläiset eivät sulaudu muutoksiin ?

    lainaus:
    ”Jos haluatte olla vain sisäpiirin samanmielisten keskustelu- ja selkääntaputtelupalsta niin sehän meille kyllä käy, poistakaa vain kirjoitus- ja jopa lukuoikeudet meiltä ulkopuolisilta.”

    Täysin samaa mieltä. Poistakaa nimimerkillä kirjoittaminen tai sallikaa ja lopettakaa sen arvosteleminen, että jotkut haluavat pitää yksityisyydestään huolta. Rajoittaminen kuihduttaa kylä sen vähänkin juttujen mielenkiintoisuuden, jos on vain yksi ideologia jota joutuisi lueskelemaan.

    Alkavalle vuodelle uusia juttuja ja ideoita eikä niitä vanhoja tienviittariitoja ja kirkon kunnostusta ja valoja. Onneksi kevät tulee ja kirkon valaistus on taas jäähyllä kesäkauden.

    Mimimerkki

  16. Siitäpä saatiin ohjeita.

    Enpähän tunne kovin hyvin Värtsilän pitäjää, enkä monta ihmistä sieltä. silti ronkin tämän lehden sivuja silloin tällöin. Nimimerkki Mimimerkki (oliko niitä 2) kyllä mielestäni oikeassakin; silti, en muuta kantaani kirkon valojen suhteen. Elikkä valot palamaan pimeän aikana. Vaikka en usko mielipiteelläni olevan mitään merkitystä, mutta tulipahan sanottua.

    Mukavaa loppupäivää !

  17. Oikein. Ihan eri asioita ovat virtuaaliVärtsi, eli tämä Värtsi.net ja fyysinen Värtsilä, kirkonkylä. Valot ovat elämän merkki niin kirkossa kuin kaupassakin. Vasta viimeinen lähtijä valot sammuttakoon.

  18. Nyt jo joku sekoilee kun keskustelu on harhautunut ihan muualle kuin Värtsilän kirkon vaiheille. Näyttää ihan siltä, että tässä jälkimmäisessä mimimerkki suojaa ( 9.1.2016 at 13:11) kirjoituksessa mimimerkki lainaa itseään eli edellistä samalla nimimerkillä (8.1.2016 at 21:07) kirjoitettua tekstiä. Eihän tuossa – jos niin on – ole mitään tokkua. Vaan ehkäpä niin ei olekaan. Jälkimäinen kirjoittaja ei ehkä osaa käyttää nimimerkkiään oikein tai haluaa tahallisesti sotkea asioita. Eikä siinäkään ole mitään tolkkua.

    Tämä seuraava ei nyt välttämättä koske tätä ”mimimerkki suojaa” kirjoittajaa, mutta kylläkin eräitä muita nimimerkin taakse piiloutuvia. Haluan tässä painottaa sanaa piiloutuvia.

    Olisi kohtuullista käyttää ihan olemassa olevaa sähköpostiosoitetta, kun sitä kerran kysytään, eikä tekaista siihen ihan mitä tahansa minkä tämä ohjelma sattuu vain hyväksymään.

    Oikeastaan nimimerkin käytössä pitäisi mielestäni noudattaa hyvää journalistista tapaa. Vakituiset aina samaa nimimerkkiä käyttävät tunnetut kirjoittajat käyttäkööt nimimerkkiä. Nimimerkin taakse pitäisi voida kätkeytyä vain poikkeustapauksessa ja jostakin hyväksyttävästä syystä. Kun kommentoinnit eivät kierrä toimituksen kautta, jää tämän asian valvonta itse kunkin kirjoittajan vastuulle.
    Värtsissä on useampiakin tunnettuja, aina samalla nimimerkillä kirjoittajia, jotka käyttävät nimimerkkiä oikein ja ilman minkäänlaista moitetta. Käytän joskus itsekin nimimerkkiä, joka kuitenkin on nimi, jonka vanhemmat ovat kirkon kirjanpitoon ilmoittaneet, ihan niin kuin alpoaatoskin asian ilmaisi.

  19. Mielenkiintoinen keskustelu. Kysymys toimitukselle. Voiko teihin luottaa. Ketkä kuuluvat toimitukseen ..keille kaikille sähköpostitiedot-oikeat ja väärät-menevät. ..

  20. Tämä ei kyllä enää liippaa läheltäkään alkuperäistä keskustelua, mutta vastaan Liisan kysymykseen omalta osaltani.
    Olen aiemmin kuulunut Värtsin toimitukseenkin ja silloin tällöin tuurannut edellistä päätoimittajaa Eiraa, joten minulla on ollut mahdollisuus seurata myös kommentoijien sähköpostiosoitteita. Tämä mahdollisuus päästä kirjautumaan ko. sivulle minulla on edelleenkin.
    Päätoimittaja ja vastaava toimittaja voivat vastata kysymykseen muilta osin, jos se on tarpeen.

  21. Kyllä meitä oli ja on kaksi eri kirjoittajaa samalla nimimerkillä, minä olen se huonommin kirjoittava. Meillä on luullakseni eri sähköpostiosoitteet ja toivottavasti toimitus pitää ne piilossa uteliailta kyselijöiltä koska ne voivat olla jopa oikeita.

    Kyllähän nämä nimimerkkiasiatkin sopii värtsilänkirkonliepeille-osioon siinä missä valot ja ulkomaalit. Mutta seurataan miten tilanne kehittyy ja pikkuhiljaa kesä lähestyy.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *