Kättä päälle
Tohmajärven kehittämispomo Liisa Laasonen ja Värtsilän kyläpäällikkö Raimo Tiittanen puristivat kättä kylätalosopimuksesta, joka allekirjoitettiin 24.3. Taustalla värtsiläisen taiteilijan Karoliina Arvilommin teos. Kuva Eira Varonen.
Tohmajärven kehittämispomo Liisa Laasonen ja Värtsilän kyläpäällikkö Raimo Tiittanen puristivat kättä kylätalosopimuksesta, joka allekirjoitettiin 24.3. Taustalla värtsiläisen taiteilijan Karoliina Arvilommin teos. Kuva Eira Varonen.
Värtsiläiset saivat kokoontumispaikan, jota on kaipailtu varsinkin kirjaston myynnin jälkeen. Mikään erityinen kädenojennus se ei kunnalta ole, sillä 400 euroa ja risat kuukaudessa on melkoinen summa tämän kokoisella paikkakunnalla koottavaksi. Kylätalon ylläpito vaatii melko laajaa yhteistyötä yhdistyksiltä ja asukkailta. Talkootoimintaan pitää olla valmiutta. Noloa olisi, jos tässä tilanteessa jouduttaisiin heti luovuttamaan tai pyytelemään taas velkarästejä
Tohmajärven kunnanhallitus vuokraa Värtsilän pitäjäyhdistykselle kylätalotiloja entisestä kunnantalosta. Päätös tehtiin yksimielisesti maanantai-iltana. Kunta vetää kiinteistön pois myynnistä. Vuokra-aika on kymmenen vuotta ja vuokra 400 euroa kuukaudessa. Vuokraan sisältyvät sähkö, vesi ja vakuutukset sekä piha-alueen auraukset. Pitäjäyhdistykselle jäävät mm. jätehuolto, siivous sekä uloskäyntien edustojen puhdistus ja liukkaudenesto. Kyseessä ovat entisen kunnantoimiston tilat lukuunottamatta kellarikerrosta ja palotallia,
Värtsin juttujen kommentoinneissa ylittyi tuhannen raja torstaina. Lisäksi on tullut sähköpostitse jonkin verran mielipidekirjoituksia, jotka päätyvät Lukijoilta tai Näkövinkkeli –palstoille. Yhdessä nämä kielivät siitä, että keskustelu on vähitellen virinnyt. Yksittäisistä asioista on eniten kommentteja kertynyt kylätalosta. Se tuntuu kiinnostavan lukijoita, mutta mielipiteitten esittämistä on vaikeuttanut asian ympärillä vallinnut hiljaisuus. Kyläyhdistyksen hallitukselta on odotettu selvitystä esimerkiksi
Värtsilän kylätaloasiasta ei tehty vielä päätöstä Tohmajärven kunnanhallituksessa maanantai-iltana, vaan se siirrettiin seuraavaan kokoukseen. Hallintojohtaja Matti Ikosen mukaan tarkoituksena on vielä neuvotella vuokraehdoista, joista käytiin ”reipasta keskustelua”. Kunnanhallitus on sinänsä myönteisellä kannalla vuokraukseen nähden. Ikonen uskoi, että sopimus saadaan syntymään. Kunta tähtää siihen, että vuokrilla saataisiin Värtsilän entisen kunnantalon kulut peitettyä. Osassa rakennusta on vuokralla
Tänä maanantai-iltana Tohmajärven kunnanhallitus tekee tärkeän päätöksen. Vuokraako se Värtsilän entisen kunnanvirastotalon värtsiläisten yhdistys- ja järjestötoiminnalle? Vai meneekö se samalla liukuhihnalla kuin kirjasto, terveystalo, vanha terveystalo, pankki, ns.lääkäritalo ja urkkatalo? Jossain on sietokyvyn rajan tultava vastaan. Kiinnostaako kunnan luottamushenkilöitä kunnan kehittäminen värtsiläistenkin voimin? Värtsilä tarkoittaa kuntaliitoksen jälkeen kunnan itäisillä alueilla olevia kyliä, jotka kuntaliitoksen jälkeen
Värtsilän kylätalohanke on myötätuulessa. Ensi maanantaina kokoontuvalle Tohmajärven kunnanhallitukselle esitetään, että entinen kunnantalo vuokrattaisiin pitäjäyhdistykselle kymmeneksi vuodeksi. Vuokra olisi 500 euroa kuukaudessa. Päätösehdotuksen mukaan kunta vetäisi kiinteistön pois myynnistä. Ostotarjouksia ei ole tällä hetkellä vireillä. Värtsilän pitäjäyhdistyksellä olisi halutessaan mahdollisuus ostaa kiinteistö. Kylätalon tarvetta on perusteltu neuvotteluissa monin tavoin. Kyläläiset tarvitsevat mm. harrastus- ja vapaa-ajan
Mielenkiintoista miettiä mitä kaikkea osaamista, palveluja, ym. kylältämme löytyy, vaikka välillä niin tilannettamme parjaamme sekä surkuttelemme … – kauppa ja bensa-asema – rajavartiosto ja turvallisuus – tulli ja turvallisuus – kesäteatteri – Kirstin leivonnaiset ja kananmunat – Liisan leivonnaiset – Sinilinnun majoitus- ja ruokapalvelut¨ – Jänisjoen tupien vastaavat palvelut – hieronta- ja hyvänolon palvelut, kampaamo-
Kylätaloasia näyttää nousseen vahvasti esille pitäjäyhdistyksen vuosikokouksessa. Se nähdään melko ratkaisevana tekijänä Värtsilän vapaaehtoisessa kansalaistoiminnassa, jolla tulee olemaan yhä suurempi painoarvo kylän vireydelle ja viihtyisyydelle. Ei liene epäilystä, etteivätkö kaikki täkäläiset kuppikunnat olisi pitäjäyhdistyksen takana ajamassa yhteistä hanketta. Kaikkia mahdollisia vaikutuskanavia on syytä käyttää, että saataisiin värtsiläläisiä tyydyttävä ratkaisu. Ja jos sellaista ei synny, ei
Värtsilän pitäjäyhdistyksen syyskokouksessa käytiin kylätaloasiasta vilkasta keskustelua. Pitäjäyhdistys jatkaa neuvotteluja ja yhteydenpitoa Tohmajärven kuntaan, jotta Värtsilän kyläläiset ja yhdistykset saisivat käyttöönsä oman kokoontumispaikan. Asiaa pidetään tärkeänä. Kunnalla on myynnissä useita kiinteistöjä Värtsilän kylän alueella. Entinen kunnantalo olisi sijainniltaan erinomainen kokoontumispaikka. Pitäjäyhdistyksellä ei ole tällä hetkellä taloudellisia mahdollisuuksia ostaa kiinteistöä nimiinsä. Pitäjätoimisto siirtyi entiselle kunnanvirastolle edellisen
Tohmajärven kunnanvaltuusto myi torstai-iltana yksimielisesti Värtsilän entisen kirjastotalon ja leirintäalueen. Hallintojohtaja Matti Ikosen mukaan kauppakirjoja Dirk van Assendelftin ja hänen perheyhtiönsä CamTopin kanssa aletaan puuhata heti seuraavana päivänä. Rakennus maksoi 80 000 euroa ja leirintäalue 50 000 euroa. Antero Nenonen (kok) käytti valtuuston ainoan puheenvuoron. Hänen mielestään kauppa on kunnalle edullinen. ”Otetaan pois kuleksimasta 130
Sekatyöliike Suokuokka Oy on tuonut myymäläpalvelut Värtsilän kylälle jo vuoden ajan. Kauppa-auton henkilökunta ja asiakkaat ovat tulleet tutuiksi, lauantaisin tiedetään jo odottaa tuttua linjuria Tikan kaupalla ja Asuntorannassa ostoskorin kanssa. Suokuokan kauppa-auto pysähtyy palvelemaan värtsiläläisiä lauantaisin Tikan kaupan pihalla klo 13.55. Kauppa-auton matka alkaa aamulla klo 8.00 auton täytöllä, jotta myytävää riittää koko päivän ajaksi.