
Kuvausryhmä on liikkunut aktiivisesti Jänisjoella näiden kuvauspäivien aikana. Itse olin mukana järjestelemässä kuvaustilannetta siinä kohdassa, missä Jänisjoen Suomen puoleinen osuus päättyy. Yhteistyössä rajavartiolaitoksen kanssa kuvausryhmä sai hienoja ja tunnelmallisia otoksia aivan rajan pinnasta. Pientä ekstraa kuvauksiin toi myös se, että onnistuimme näkemään kaksi joella uivaa majavaa.

Myöhemmin saman illan aikana olin itsekin kuvauskohteena. Päivä venyi aamuyön tunneille saakka, ja tällä kertaa liikuimme hämärtyvällä joella hyvin erityisissä tunnelmissa. Oma osuuteeni kuului kertomus mystisestä kokemuksestani noin 25 vuoden takaa, jolloin olin lähdössä Jänisjoen latvavesiltä retkeilemään alaspäin kohti Värtsilää.

Kuvausryhmästä välittyi koko ajan vahva innostuneisuus ja todella hyvä yhteishenki. Porukka vaikutti motivoituneelta ja ammattitaitoiselta projektin toteuttamiseen.

Olemme alustavasti sopineet, että elokuvaa esitetään ensi kesän Värtsilä-päivillä. Elokuvan on tarkoitus valmistua vuodenvaihteen jälkeen.
Teksti ja kuvat: Eero-Matti Lintunen


Upeaa, toivon tai olen varma että teette upeaa elokuvaa!
Juttua lukiessa tuli mieleeni vanha Huovisen tarina, missä Helsingin maisterit vai mitkä lisensiaatit kulkivat Konstan kanssa Kainuun metsissä.
Ei ne siellä majavaa tai yöhaikaraa nähneet, mutta jonkun Pyymetson kuitenkin.