
Tohmajärven imagokyselyn tulokset 2025
Tohmajärvi halusi kuulla erityisesti Tohmajärven ulkopuolella asuvilta, esimerkiksi entisiltä tohmajärveläisiltä, Tohmajärven vapaa-ajan asukkailta ja heiltä, joilla ei ollut aiempaa kokemusta kunnasta, mitä meistä ajatellaan, ja mitä vahvuuksia ja kehittämiskohteita löytyy. Tavoitteena oli saada esiin myös ne näkökulmat, joita me itse emme ehkä huomaa, ja ymmärtää, mikä houkuttelisi uusia asukkaita Tohmajärvelle. Tohmajärven kunnan imagokyselyyn vastasi 104 henkilöä syys–lokakuussa 2025.
Tohmajärven imagokyselyn tulokset 2025 – tiivistetysti
- Tohmajärvestä on pääosin myönteinen mielikuva, etenkin entisten ja vapaa-ajan asukkaiden keskuudessa
- Vahvaa kiinnostusta Tohmajärvelle muuttoon on reilulla 20 % vastaajista. Epävarmoja ”ehkä” -vastauksia oli keskimäärin 35 %. Noin 40 % vastaajista koki, että elämä on vahvasti muualla ja muutto ei tässä kohtaa ole ajankohtaista
- Luonto ja asumisen edullisuus koettiin tärkeiksi vahvuuksiksi, mutta vetovoimaa lisäisivät erityisesti työpaikat ja etätyön mahdollistaminen, palvelut ja paremmat liikenneyhteydet
- Kehittämistä toivottiin myös kuntakeskuksen viihtyisyyteen, nuorten ja perheiden hyvinvointiin sekä yhteisöllisyyden vahvistamiseen
- Tohmajärvi nähdään rauhallisena ja turvallisena paikkana, jossa on ystävällinen ilmapiiri ja hyvät puitteet luonnonläheiseen elämään – sekä sopiva etäisyys Joensuuhun
Vastaajien tiivistetty viesti kunnalle: panostetaan työpaikkoihin, markkinointiin ja tapahtumiin – ja tuodaan Tohmajärven vahvuudet rohkeammin esiin.
Tarkemmat kyselyn vastaukset: https://www.tohmajarvi.fi/-/tohmajarven-imagokyselyn-tulokset-202


Sudentappokiima oksettaa. Kunnanvaltuustonjäsen yrittää kiristää ihmisiä ilmoittamaan susihavainnoistaan! Tohmajärvi on hänen mielestään ”metsästäjän paratiisi”. Törkeää, laitonta käytöstä!
Vieraani täällä Patsolassa kyseli äskettäin susihavainnoista. Oli myönnettävä, etten ole viiteen vuoteen nähnyt tällä omalla tontillani (7 ha) yhtäkään tassunjälkeä edes talvisin. Yksi karhu vieraili omenatarhassa toissasyksynä, ja ehkä myös tänä syksynä, vaikkei kameroissa näkynyt vilahdustakaan. Oli luultavasti ryöminyt kameroiden ohi ja syönyt omenoita selällään.
Tiedän, että jossakin susia tietenkin on. Tuntuu vain uskomattomalta, että kiertävät tämän Harjunpään aina kokonaan, vaikka kovasti toivon näkeväni elämäni aikana ainakin yhden. Paikalliset susiekspertit varoittelivat alkuvuosina säännöllisesti minua punahilkan kohtalosta. Mutta edes koirat eivät joutuneet aikanaan suden suuhun. Tosin koirani eivät ole olleet raitilla itsekseen. Varmaan nuo pelottavat susihukkaset pelkäävät joutuvansa Luukkaisen hampaisiin. Odotellaan…