Toimittaja Pasi Peiponen kertoo reissustaan mm. Kaalamossa ja rajanylityksestä Niiralassa.
Olispa kiva, jos joku kertoisi, miten Värtsilässä saa luvan rajavyöhykkeellä liikkumiseen. Huhutaan, ettei sitä saa niin helpolla kuin ennen. Yhdenvertaisuusperiaate asettaa samalle viivalle helsinkiläiset ja värtsiläiset. Ennen vanhaan rajavyöhykkeen vaiheilla asuvat tekivät yhteistyötä, jotta ”rajalla olisi rauhallista”. Kyysymyshän on yhteisestä edusta, mitä helsinkiläinen ei kaipaa. Ja Räykyn kupeelta sai käydä poimimassa mansikoita ja Kuikaniemessä heittää matokoukun Jänisjokeen. – Ja tietysti – jos näki epäilyttävän kaksijalkaisen liikkujan vyöhykealueella, niin siitä ilmoitus rajavartiostoon. Yhteistyössä rajamiesten kanssa!
Vaan nyt on toisin. Talon vanha isäntä ei saanut lupaa mennä poikansa rajavyöhykkeellä olevalle pellolle avuksi. Rajavartijanainen oli sanonut: ”Sinulla ei ole siellä mitään tekemistä!”
Mitäsköhän miettiä uudestaan, ketä vartioimaan rajavirkailijat on verovaroilla palkattu? Eivätkö he kaipaa yhteistyötä rajan läheisyydessä asuvien kanssa. Turhaan on mennyt reservin vänrikinkin asevelvollisuusaika ja kertausharjoitukset.
Minä laitoin kokeilumielessä hakemuksen nettiä hyväksi käyttäen rajaluvan saamiseksi. Vajaan tunnin kuluttua oli sähköpostissa viesti ja siinä linkki, mistä sai tulostaa luvan, että urbaanilegenda on se, ettei muka lupaa heltiä, lupa on tietysti eräällä tavalla rajoitettu, mutta mitä siitä. Kokeiltu on ja lupa heltisi:-)
Oisithan sie voinut kertoa, millä perusteella lupa heltisi!
Jokaisella on varmaan erilaiset syyt rajaluvan hakemiseen, joten niitä ei voi yksilöidä tai yleistää kaikille sopivaksi:-)
Tänään sain tiedon Venäjän Värtsilän sankarihautausmaan hoidosta. Oiva Tikka ja Kalle Lintunen olivat menneet 30.6. niittämään hautausmaan nurmikkoa. He olivat todenneet, että se oli jo leikattu. Tarvitsi enää poistaa kasvillisuutta aitauksen ulkopuolelta.
Myöhemmin on käynyt ilmi, että työn oli suorittanut eläkkeellä oleva rajamies Kiteeltä yhdessä venäläisen tuttavansa kanssa. Tämä Oiva Hukka on vienyt säännöllisesti myös kukkia hautakiven juurelle. Venäjä-Suomi Värtsilän osasto kantaa seurakunnan puolesta vastuun tämän hautausmaan hoidosta. Mutta mukana on muitakin, jopa venäläinen mies.
Sankarihautausmaahan aidattiin 1990-luvun alkupuolella. Oiva Tikka hoiti suhteillaan, ettei paikalle rakennettu uimahallia. Seurakunnan saunamiehet rakensivat aidan ja ennen pitkää sinne pystytettiin myös hautakivi.
Hautausmaan viereen venäläiset rakensivat kohta ortodoksisen kirkon ja talon Sortavalasta vierailevien pappien majoitumista varten.
Ortodoksinen kirkko on kuuleman mukaan Venäjällä kasvussa, mikä tuntuu oikein hyvältä, kun muistaa Värtsilän seurakunnan järjestämät jumalanpalvelukset pari kertaa kuussa klo 17.
Kaustajärvi-kirja on nyt selailtu läpi.
Se on mainio teos. Kiitos tekijöille.
Sakarille terveiset. Toivottavasti ehdit lukemaankin.
*
Eilisessä Koti-Krjalassa oli koko sivun juttu: ”Kaustajärveläiset
saivat kyläkirjansa”. Lehden toimitus on huomioinut hienosti
tämän pienen kylän suuren juhlan. Pieni kauneusvirhekin löytyy
kuvatekstistä. Ensio Immonen on Kaustajärvelle -laulun säveltäjä,
ei sanoittaja. Sanoittaja Maija Varonen oli estynyt saapumasta
paikalle.
Lainaan vielä hieman kunnanjohtaja Olli Riiikosen puhetta:
”Kirjan tekemisessä on tarvittu isoa innostusta sekä suurta
kotiseuturakkautta ja kunnioitusta aikaisempia sukupolvia kohtaan.
—-
”Kyläkirja niveltyy hyvin parhaillaan tekeillä olevaan Tohmajärven ja Värtsilän
kuntahistoriaan.”
—
”Syrjäkylä ei ole syrjässä mistään. Kun Kuopion torin sanotaan
olevan maailman napa, Kaustajärveä voidaan sanoa universumin
helmeksi!”
Anteeksiantamaton kauneusvirhe pujahti kommenttiini.
Kunnanjohtajan nimeen on
tullut ylimääräinen kirjain, jospa Värtsin toimitus
voisi sen korjata.
Tänään kävin Matkhuollosta hakemassa Kaustajärvi-kirjan.Nyt kahvimuki ja kirja käteen istumaan terassille ja tutkimaan teosta.
Aivan upea kirja tämä Kaustajärven kirja.Monta tuttua löytyi minullekin kirjan kuvista ja kertomuksista.
Suuret kiitokset,teille kirjan tekemisessä mukana olleille!!
Sanonta ”aina roiskuu kun rapataan.” Mutta hyvin onnistuneesti olemme tämän rappaamisen hoitaneet kukin omalta kohdaltaan.
Saanen sanoa pappi Erkille kiitokset siitä kinkeriluettelosta, Siellä oli muutama kohta joista totesin ahaa noinkos se olikin.
Kaustan miniä oli kirjoittanut runomuotoon näkemyksensä Kaustajärven miehestä. Kaustajärven nainen oli se, joka mahdollisti sen Kaustajärven miehen toiminnot. Kun kotona kestettiin, niin kesti mieskin kaukana savotoilla ja arjen raadannassa, kaukana sodassa ja rauhan tultua. ”Jos hyvän vaimon löydät, löydät aarteen kalliimman kuin meren helmet.
Häneen voit aina luottaa.
Olen samaa mieltä Kalevin kanssa. Jos voisi
keventää niin sanoisin kuten Matti ja Teppo, että
kaiken takana on nainen.
Kirjassa kerrotaan myös kahdesta kaustajärveläisestä
ansiomerkkiäidistä.
*
Kinkeriluettelosta saa kattavan käsityksen kylän
asujaimistosta. En tiennyt minäkään sitä ennen,
että anoppi on ollut mukana diakoniatyössä.
Suosittuja (ja likipitäen pakollisiakin) tilaisuuksia kinkerit ovat olleet. Eräs tuttavani innostui kirjaa lukiessaan pohtimaan väen mahtumista pieniin, usein tuvan ja kamarin käsittäviin mökkeihin.
Esimerkiksi 31.1.1947 Onni Hämäläisellä pidetyillä kinkereillä oli 7 miestä, 30 naista, 25 poikaa ja 30 tyttöä, yhteensä 92 henkilöä. Lienee ollut tuvassa tiivis tunnelma!
Mahtavan hienon kyläkirjan olette kirjoittaneet ja kuvittaneet,
josta onnittelut kirjatoimikunnalle. Kirjasta löytyy erinomaista henkilöhistoriaa.
Luultavasti oma isomummoni on sukua kirjassa oleville Kämäräisille. Hän syntyi
Soanlahdella, joka liitettiin Värtsilään 1935.
Seppo Immonen uusi Värtsilä Vepsä ja Matti sekä Liisa ovat pikkuserkut isoisäni Antti Immonen 19.4.1860 puolelta haluan tietää em henkilöiden sukulaisten yhteystiedot ja nykyiset tiedot???
Vieläkö Kaustajärvi-kirjaa saa tilattua netistä?Olisin yhden kirjan tilannut.
Valitettavasti ei saa vaikka sellainen rivi
näkyy vielä Värtsin linkeissä. Se lienee siellä sen takia,
että aikaisemmat tilaukset ovat vielä
Värtsin ”uumenissa” ja säilyvät tiedostossa
kunnes kaikki tilatut on saatu asianosaisille
ja maksuasiat selvitettyä.
Se on nyt hieman harhanjohtava, mutta pyydämme
toimitusta poistamaan sen jahka suljemme kirjatilimme,
jota ei siis voi sulkea ennen kuin painokulut ym kustannukset
on maksettu.
*
Eli ennakkotilauksia on jaettu siltajuhlassa ja
tänään Värtsiläpäivillä. Näissä on ollut kirjaa
myös myynnissä. Postin kautta tilatut on viety
matkahuoltoon.
Luulisin, että kolmisensataa kirjaa on löytänyt
omistajansa, painos oli kyllä hieman suurempi.
Jäljelle jääneet kirjat siirtyvät sitten Kylätalolle
myytäviksi ja niistä saadut
varat menevät pitäjäyhdistyksen tilille.
Kirjatoimikuntahan ei tee kirjalla mitään voittoa.
Jos on käyntiä Värtsilässä, kirjaa voi tiedustella
Kylätalolta. Jos Sinulla on joku tuttu täällä
hän voisi tehdä sen varmaan puolestasi ja
postittaa sitten Sinulle.
Muutamia kappaleita jätettiin kirjatoimikunnalle
”hätävaraksi”, eli jos olisi käyntiä Kaustajärvellä
saisit joltain meistä yhteyttä ottamalla.
Jos en väärin muista pari kolme laatikkoa jätettiin
ensi kesän siltajuhlien myyntiin. Jos et saa kirjaa
muuten käsiisi, niin ilmoita niin varaamme niistä
Sinulle yhden. Mutta nouto on sitten vasta vuoden
kuluttua siltajuhlassa.
Kiitos tiedosta Telle.Itselläni kirja jo on,mutta lainaan sitä sitä Valkosen Kaijalle.Hänen miehensä oli Pauli Valkonen.
Jannen ja Esterin poika.
Kaustajärvi -rajan jakama kotikylä kirjaa
on nyt myynnissä Värtsilän kylätalolla
kuutisenkymmentä kappaletta.
Niistä saatu tuotto menee kokonaisuudessaan
Värtsilän pitäjäyhdistykselle,
joten käyttäkää tilaisuutta hyväksenne. Näin
voitte tukea pitäjäyhdistyksen toimintaa ja
saatte itsellenne tai lahjaksi mielenkiintoista
luettavaa.
Näin Kaustajärvi kiittää pitäjäyhdistystä siitä,
että saimme avata kirjatilin sen alaisuudessa
kuin myös siitä, että saimme palstatilaa Värtsi-
lehdestä kirjauutisillemme ja ennakkomarkkinointiin.
Saisiko varattua yhden kirjan?Kehen voisin olla yhteydessä.
Yle uutisoi tänään otsikolla:
Toimittajalta: Tuli tukala olo Venäjän rajalla – media saa osansa tiukentuneesta valvonnasta
https://yle.fi/uutiset/3-9727234
Toimittaja Pasi Peiponen kertoo reissustaan mm. Kaalamossa ja rajanylityksestä Niiralassa.
Olispa kiva, jos joku kertoisi, miten Värtsilässä saa luvan rajavyöhykkeellä liikkumiseen. Huhutaan, ettei sitä saa niin helpolla kuin ennen. Yhdenvertaisuusperiaate asettaa samalle viivalle helsinkiläiset ja värtsiläiset. Ennen vanhaan rajavyöhykkeen vaiheilla asuvat tekivät yhteistyötä, jotta ”rajalla olisi rauhallista”. Kyysymyshän on yhteisestä edusta, mitä helsinkiläinen ei kaipaa. Ja Räykyn kupeelta sai käydä poimimassa mansikoita ja Kuikaniemessä heittää matokoukun Jänisjokeen. – Ja tietysti – jos näki epäilyttävän kaksijalkaisen liikkujan vyöhykealueella, niin siitä ilmoitus rajavartiostoon. Yhteistyössä rajamiesten kanssa!
Vaan nyt on toisin. Talon vanha isäntä ei saanut lupaa mennä poikansa rajavyöhykkeellä olevalle pellolle avuksi. Rajavartijanainen oli sanonut: ”Sinulla ei ole siellä mitään tekemistä!”
Mitäsköhän miettiä uudestaan, ketä vartioimaan rajavirkailijat on verovaroilla palkattu? Eivätkö he kaipaa yhteistyötä rajan läheisyydessä asuvien kanssa. Turhaan on mennyt reservin vänrikinkin asevelvollisuusaika ja kertausharjoitukset.
Minä laitoin kokeilumielessä hakemuksen nettiä hyväksi käyttäen rajaluvan saamiseksi. Vajaan tunnin kuluttua oli sähköpostissa viesti ja siinä linkki, mistä sai tulostaa luvan, että urbaanilegenda on se, ettei muka lupaa heltiä, lupa on tietysti eräällä tavalla rajoitettu, mutta mitä siitä. Kokeiltu on ja lupa heltisi:-)
Oisithan sie voinut kertoa, millä perusteella lupa heltisi!
Jokaisella on varmaan erilaiset syyt rajaluvan hakemiseen, joten niitä ei voi yksilöidä tai yleistää kaikille sopivaksi:-)
Tänään sain tiedon Venäjän Värtsilän sankarihautausmaan hoidosta. Oiva Tikka ja Kalle Lintunen olivat menneet 30.6. niittämään hautausmaan nurmikkoa. He olivat todenneet, että se oli jo leikattu. Tarvitsi enää poistaa kasvillisuutta aitauksen ulkopuolelta.
Myöhemmin on käynyt ilmi, että työn oli suorittanut eläkkeellä oleva rajamies Kiteeltä yhdessä venäläisen tuttavansa kanssa. Tämä Oiva Hukka on vienyt säännöllisesti myös kukkia hautakiven juurelle. Venäjä-Suomi Värtsilän osasto kantaa seurakunnan puolesta vastuun tämän hautausmaan hoidosta. Mutta mukana on muitakin, jopa venäläinen mies.
Sankarihautausmaahan aidattiin 1990-luvun alkupuolella. Oiva Tikka hoiti suhteillaan, ettei paikalle rakennettu uimahallia. Seurakunnan saunamiehet rakensivat aidan ja ennen pitkää sinne pystytettiin myös hautakivi.
Hautausmaan viereen venäläiset rakensivat kohta ortodoksisen kirkon ja talon Sortavalasta vierailevien pappien majoitumista varten.
Ortodoksinen kirkko on kuuleman mukaan Venäjällä kasvussa, mikä tuntuu oikein hyvältä, kun muistaa Värtsilän seurakunnan järjestämät jumalanpalvelukset pari kertaa kuussa klo 17.
Kaustajärvi-kirja on nyt selailtu läpi.
Se on mainio teos. Kiitos tekijöille.
Sakarille terveiset. Toivottavasti ehdit lukemaankin.
*
Eilisessä Koti-Krjalassa oli koko sivun juttu: ”Kaustajärveläiset
saivat kyläkirjansa”. Lehden toimitus on huomioinut hienosti
tämän pienen kylän suuren juhlan. Pieni kauneusvirhekin löytyy
kuvatekstistä. Ensio Immonen on Kaustajärvelle -laulun säveltäjä,
ei sanoittaja. Sanoittaja Maija Varonen oli estynyt saapumasta
paikalle.
Lainaan vielä hieman kunnanjohtaja Olli Riiikosen puhetta:
”Kirjan tekemisessä on tarvittu isoa innostusta sekä suurta
kotiseuturakkautta ja kunnioitusta aikaisempia sukupolvia kohtaan.
—-
”Kyläkirja niveltyy hyvin parhaillaan tekeillä olevaan Tohmajärven ja Värtsilän
kuntahistoriaan.”
—
”Syrjäkylä ei ole syrjässä mistään. Kun Kuopion torin sanotaan
olevan maailman napa, Kaustajärveä voidaan sanoa universumin
helmeksi!”
Anteeksiantamaton kauneusvirhe pujahti kommenttiini.
Kunnanjohtajan nimeen on
tullut ylimääräinen kirjain, jospa Värtsin toimitus
voisi sen korjata.
Tänään kävin Matkhuollosta hakemassa Kaustajärvi-kirjan.Nyt kahvimuki ja kirja käteen istumaan terassille ja tutkimaan teosta.
Aivan upea kirja tämä Kaustajärven kirja.Monta tuttua löytyi minullekin kirjan kuvista ja kertomuksista.
Suuret kiitokset,teille kirjan tekemisessä mukana olleille!!
Sanonta ”aina roiskuu kun rapataan.” Mutta hyvin onnistuneesti olemme tämän rappaamisen hoitaneet kukin omalta kohdaltaan.
Saanen sanoa pappi Erkille kiitokset siitä kinkeriluettelosta, Siellä oli muutama kohta joista totesin ahaa noinkos se olikin.
Kaustan miniä oli kirjoittanut runomuotoon näkemyksensä Kaustajärven miehestä. Kaustajärven nainen oli se, joka mahdollisti sen Kaustajärven miehen toiminnot. Kun kotona kestettiin, niin kesti mieskin kaukana savotoilla ja arjen raadannassa, kaukana sodassa ja rauhan tultua. ”Jos hyvän vaimon löydät, löydät aarteen kalliimman kuin meren helmet.
Häneen voit aina luottaa.
Olen samaa mieltä Kalevin kanssa. Jos voisi
keventää niin sanoisin kuten Matti ja Teppo, että
kaiken takana on nainen.
Kirjassa kerrotaan myös kahdesta kaustajärveläisestä
ansiomerkkiäidistä.
*
Kinkeriluettelosta saa kattavan käsityksen kylän
asujaimistosta. En tiennyt minäkään sitä ennen,
että anoppi on ollut mukana diakoniatyössä.
Suosittuja (ja likipitäen pakollisiakin) tilaisuuksia kinkerit ovat olleet. Eräs tuttavani innostui kirjaa lukiessaan pohtimaan väen mahtumista pieniin, usein tuvan ja kamarin käsittäviin mökkeihin.
Esimerkiksi 31.1.1947 Onni Hämäläisellä pidetyillä kinkereillä oli 7 miestä, 30 naista, 25 poikaa ja 30 tyttöä, yhteensä 92 henkilöä. Lienee ollut tuvassa tiivis tunnelma!
Mahtavan hienon kyläkirjan olette kirjoittaneet ja kuvittaneet,
josta onnittelut kirjatoimikunnalle. Kirjasta löytyy erinomaista henkilöhistoriaa.
Luultavasti oma isomummoni on sukua kirjassa oleville Kämäräisille. Hän syntyi
Soanlahdella, joka liitettiin Värtsilään 1935.
Seppo Immonen uusi Värtsilä Vepsä ja Matti sekä Liisa ovat pikkuserkut isoisäni Antti Immonen 19.4.1860 puolelta haluan tietää em henkilöiden sukulaisten yhteystiedot ja nykyiset tiedot???
Vieläkö Kaustajärvi-kirjaa saa tilattua netistä?Olisin yhden kirjan tilannut.
Valitettavasti ei saa vaikka sellainen rivi
näkyy vielä Värtsin linkeissä. Se lienee siellä sen takia,
että aikaisemmat tilaukset ovat vielä
Värtsin ”uumenissa” ja säilyvät tiedostossa
kunnes kaikki tilatut on saatu asianosaisille
ja maksuasiat selvitettyä.
Se on nyt hieman harhanjohtava, mutta pyydämme
toimitusta poistamaan sen jahka suljemme kirjatilimme,
jota ei siis voi sulkea ennen kuin painokulut ym kustannukset
on maksettu.
*
Eli ennakkotilauksia on jaettu siltajuhlassa ja
tänään Värtsiläpäivillä. Näissä on ollut kirjaa
myös myynnissä. Postin kautta tilatut on viety
matkahuoltoon.
Luulisin, että kolmisensataa kirjaa on löytänyt
omistajansa, painos oli kyllä hieman suurempi.
Jäljelle jääneet kirjat siirtyvät sitten Kylätalolle
myytäviksi ja niistä saadut
varat menevät pitäjäyhdistyksen tilille.
Kirjatoimikuntahan ei tee kirjalla mitään voittoa.
Jos on käyntiä Värtsilässä, kirjaa voi tiedustella
Kylätalolta. Jos Sinulla on joku tuttu täällä
hän voisi tehdä sen varmaan puolestasi ja
postittaa sitten Sinulle.
Muutamia kappaleita jätettiin kirjatoimikunnalle
”hätävaraksi”, eli jos olisi käyntiä Kaustajärvellä
saisit joltain meistä yhteyttä ottamalla.
Jos en väärin muista pari kolme laatikkoa jätettiin
ensi kesän siltajuhlien myyntiin. Jos et saa kirjaa
muuten käsiisi, niin ilmoita niin varaamme niistä
Sinulle yhden. Mutta nouto on sitten vasta vuoden
kuluttua siltajuhlassa.
Kiitos tiedosta Telle.Itselläni kirja jo on,mutta lainaan sitä sitä Valkosen Kaijalle.Hänen miehensä oli Pauli Valkonen.
Jannen ja Esterin poika.
Kaustajärvi -rajan jakama kotikylä kirjaa
on nyt myynnissä Värtsilän kylätalolla
kuutisenkymmentä kappaletta.
Niistä saatu tuotto menee kokonaisuudessaan
Värtsilän pitäjäyhdistykselle,
joten käyttäkää tilaisuutta hyväksenne. Näin
voitte tukea pitäjäyhdistyksen toimintaa ja
saatte itsellenne tai lahjaksi mielenkiintoista
luettavaa.
Näin Kaustajärvi kiittää pitäjäyhdistystä siitä,
että saimme avata kirjatilin sen alaisuudessa
kuin myös siitä, että saimme palstatilaa Värtsi-
lehdestä kirjauutisillemme ja ennakkomarkkinointiin.
Saisiko varattua yhden kirjan?Kehen voisin olla yhteydessä.
Värtsilän Pitäjäyhdistyksellä on Kaustajärvi-kirjoja saatavana Värtsilän kylätalolla Osoitteessa, Hopeakalliontie 1, 82655 Värtsilä.
Tilaus ja toimitus onnistunee seuraavilta henkilöiltä
• Matti Jaatinen puh. 040 586 3803
• Eira Varonen, puh.0400992239
Kiitos tiedosta!