Lehdistötiedote: Mikä on Värtsilän kirkon tulevaisuus?

LEHDISTÖTIEDOTE

Värtsilä-neuvottelu 13.11.2017 Värtsilän srk-kodilla

Mikä on Värtsilän kirkon tulevaisuus?

”Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne…” (Kol. 3:13) Kolossalaiskirjeen hengessä Värtsilän seurakuntakodille kokoontui 13.11.2017 joukko edustajia sekä Tohmajärven seurakunnasta että Värtsilän kotiseutuyhdistyksestä. Aiheena oli Värtsilän kirkon tulevaisuus ja mahdolliset kunnostustarpeet. Molemmat osapuolet jakoivat yhteisen huolen arvorakennuksesta ja sen tulevaisuudesta. Kokouksessa keskusteltiin monipuolisesti kirkon maalaukseen ja kunnossapitoon lahjoitetuista varoista ja seurakunnan taloudellisesta tilanteesta.

Neuvottelussa hyväksyttiin yhteisenä kantana seuraava: Värtsilän kotiseutuyhdistys päättää Värtsilän kirkon maalaukseen ja ylläpitoon lahjoitetuista varoista. Seurakunta takaa, että sitten kun kotiseutuyhdistys tilittää lahjoitusrahaa seurakunnalle, sitä rahaa ei käytetä mihinkään muihin kohteisiin.

Seurakunta valmistelee kuluvan vuoden loppuun mennessä avustushakemuksen kirkkohallitukselle seurakunnan kiinteistöjen remonteista. Värtsilän kirkko kuuluu yhtenä mahdollisena kohteena korjaussuunnitelmaan ja avustushakemukseen.

Seurakunta on tukalassa tilanteessa. Talous on alijäämäinen ja varoja ei oikein liikenisi mittaviin investointeihin. Kokouksessa tuli kuitenkin ilmi seurakunnan kolmen kirkon (Tohmajärven, Värtsilän ja Kemien kirkko) remonttitarpeet seuraavan viiden vuoden aikana.

Kiinteistösuunnitelmassa vuodelle 2018 todetaan Värtsilän kirkon osalta seuraavasti:
kirkon remontin suunnittelu ja ulkomaalaustyön kartoittaminen sekä anominen kirkkohallituksen avustuskohteeksi vuoden 2017 aikana
sadevesijärjestelmän ja kirkon ulkomaalauksen uusiminen 2018 kirkkohallituksen avustusta hyödyntäen sekä Värtsilän Kotiseutuyhdistyksen keräysvarojen turvin

Rakennuspalvelu Immonen Oy:n laatima korjaus- ja kunnossapitosuunnitelma suosittelee Värtsilän kirkon osalta ensisijaiseksi investointikohteeksi sadevesijärjestelmän uusimista. Julkisivumaalaus voitaisiin tehdä sen jälkeen.

Keskustelussa tuli useaan otteeseen esille värtsiläläisen monitoimimiehen Oiva Tikan pyyteetön panos tähän mennessä tehtyjen korjausten loppuunsaattamiseksi. Hänen ja hänen työryhmänsä on saanut paljon aikaan, mm. seiniä on koemaalattu ja kylmä kirkkosali on eristetty seurakuntakodin salista pitävällä väliseinällä.

Eteenpäin mennään!

Tiedotteen ovat laatineet:
Matti Perälä, kirkkovaltuuston pj, Tohmajärven evl srk, neuvottelun koollekutsuja ja pj, p. 050 44 15 140
Aulis Kosonen, Värtsilän Kotiseutuyhdistyksen varapj, 050-5552244
Mikko Lappalainen, kirkkoherra, Tohmajärven evl srk, 050-3596463

5 comments for “Lehdistötiedote: Mikä on Värtsilän kirkon tulevaisuus?

1. Tässäpä tiedotteen anti: Seurakunta suunnittelee ja kartoittaa sekä anoo avustusta kirkkohallitukselta. Tämä kaikki piti tapahtua tämän vuoden (2017) aikana. Vuoden 2018 suunnitelmassa kirkon osalta ykköseksi on nostettu sadevesijärjestelmän uusiminen.(Konsultin esitys) Maalausta konsultti esittää siirrettäväksi sadevesijärjestelmän uusimisen jälkeen.
    Taitaa maalit ja pensselit kuivua ja maalaajat hävitä olemattomiin näillä suunnitelmilla. Epäselväksi jää mikä on seurakunnan luottamushenkilöiden tahto ja tavoite Värtsilän kirkon suhteen.

2. Selvennykseksi.
    Kirkkohallitukselta on suunnitteilla hakea avustusta jo tämän vuoden puolella Värtsilän kirkon sekä sadevesijärjestelmän että ulkopinnan maalaamiseen. Ja tämä hakeminen tapahtuu vasta sen jälkeen kun srk:n luottamuselimet ovat niin päättäneet. Päätöshän voi olla tosenlainenkin. Jos Kirkkohallituksen avustussumma on riittävä ja rahoitus saadaan muutenkin ojennukseen, voidaan hommiin ryhtyä. Avustus on lunastettavissa 3 vuoden aikana myöntämisestä. Talkootyö voi mahdollisesti olla osa ko. urakkaa, mutta päätyön tekevät kyllä ammattilaiset. Pensselien kuivumisesta ei siis tarvitse huolehtia. Luottamushenkilöiden tahtoa en mene arvailemaan. Tohmajärven seurakunnalla on myös kaksi muutakin rakennusta, Tohmajärven kirkko ja Kemien srk-talo, jotka vaativat korjausta lähivuosina. Hommia siis riittää.
    Mikko Lappalainen, khra
    Tohmajärven evl seurakunta

3. Minä en ole oikea henkilö kertomaan miten rahavirrat tekevät omaa uraansa. Sen verran seuraan aikaani, että olen aina ajanhermolla.
    Värtsilän kirkko on säilyttämisen arvoinen ja rahoitus sen kunnostamiseksi löytyy kun sen kulttuuriarvo voidaan esittää päättäjille, joilla on valtuutus käyttää rahaa oikeisiin tarkoituksiin.

4. Jos kulttuuriarvoihin vedotaan saattaa Tohmajärven pääkirkko Kirkkoniemessä viedä voiton. Eli jotain muuta perustetta pitäisi löytää. Moni seurakunta on rahapulassaan valmis vaikka myymään jonkun sivukirkkonsa.

5. Olen seurakunnan jäsen, jolla on kuusi kirkkoa ja 7 muuta hallinnoitavaa rakennusta sekä 5 hautausmaata. Pappeja on 5 joista yksi miespuolinen. Kanttoreita 3. Muuta henkilökuntaa 15 ihmistä. Mutta sitten kaksi tarkeää huomiota. Taloutta johtaa kaksi naista. Olisiko tässä syy, että talouskin pysyy kunnossa.